CITAT (Jan Lindgren @ 06-10-2009, 23:24)

Hej!
En vanlig mjölkko är uppbunden större delen av året. Det gäller även "ekologiska" kor. Någon räknade ut att de är uppbundna 94-96% av tiden. Moderna storjordbrukare binder inte upp korna utan har dem lösa i stora hallar där de kan bli mjölkade när de vill. Då anser en del bönder att om korna går lösa hela året och har rastgårdar så behöver de inte dessutom drivas ut på bete.
Jag föredrar kor som är lösa då jag tycker att det är sällsynt olämpligt att djur är uppbundna med korta linor under större delen av sitt liv. Ett skäl att undvika "ekologisk" mjölk. Wapnö som nog är Sveriges mjölkproducent har en i mitt tycke bra produkt.
När det gäller grisar så blir köttet dyrt med utegrisar eftersom grisarna äter mer. De får också mer inälvsparasiter och riskerar att få rödsjuka. Inomhusgrisar riskerar att få lungproblem av damm.
MVH
Jan Lindgren
Fattar inte hur du menar? Krav ger dispens för mindre besättningar men det är inget krav att ha uppbundna kor. Givetvis bygger även ekologiska mjölkgårdar lösdrift idag om de utökar och bygger om.
Ur KRAVs regler:
CITAT
5.2.10
För nötkreatur ska, vid nybyggnation eller omfattande till- eller ombyggnad av
stallar, lösningar väljas som garanterar möjlighet till regelbunden motion. (EU)
I byggnader som existerade den 24 augusti 2000 och under förutsättning att djuren får
tillgång till regelbunden rastning får nötkreatur hållas bundna. Tills vidare är maximal
utevistelseperiod tillräckligt, dock rekommenderas mer regelbunden motion under hela
stallperioden Från 31 december 2010 till och med 31 december 2013 kan Jordbruksverket
bevilja fortsatt tillstånd till uppbundna besättningar med villkor om två kontrollbesök
per år. Därefter gäller förbud mot att hålla nötkreatur bundna enligt Rådets
förordning (EG) nr 834/2007 och Kommissionens förordning 889/2008. Nötkreatur i
små besättningar (mindre än 45 kor) med rastning 2 gånger per vecka är dock undantagna.
För dessa besättningar krävs inte heller att byggnaderna existerade år 2000. Se
även SJVFS.