CITAT (Red Top @ 08-10-2009, 10:40)

Alla svenska kor ska gå ute och beta på sommaren.
Djurskyddslagen säger att alla nötdjur som är över sex månader ska ut på bete. Mjölkkor ska ha två till fyra månaders sammanhängande betesperiod, beroende på var i Sverige gården finns.
Det finns mjölkbönder, som vill få bort den lagen. Det var det nyhetsinslagen handlade om.
Se här:
Stoppa frigående kor!Som tur är vill inte alla bönder låsa in sina kor i ladugården. Här är ett fint exempel:
Östgöta mjölkDet var så jag uppfattade läget efter inslaget i tv. Vad kan vi göra? Jag känner inga mjölkbönder och jag förstår om människor tycker att det är svårt att anmäla sina grannar. Men det är ett lagbrott att inte släppa ut korna på sommaren och ska naturligtvis polisanmälas. (jämförelse: Det är så många som misshandlar människor trots att det är förbjudet så vi kan lika gärna ändra på lagen och tillåta misshandel)
Vi har ju djurskyddsinspektörer i våra kommuner. NU UPPMANAR JAG ALLA SOM ÄR EMOT LAGBROTTET ATT INTE SLÄPPA UT KORNA PÅ SOMMAREN ATT MAILA TILL DJURSYDDSINSPEKTÖREN I ER KOMMUN. Ställ dessa enkla frågor:
"Finns det några bönder i xx kommun som inte släpper ut sina kor på sommaren?
Om det finns det, har du polisanmält lagbrottet?
Svar önskas med diarienummer.
MVH xxx xxx"