CITAT (*Stintan* @ 08-10-2009, 16:06)

Många har gått över till lösdrift där korna kan gå ut om dom vill. Nej kalvaran tas inte alltid ifrån mammorna. Iallafall på vissa gårdar får kalvar gå med sina mödrar hage skild från övriga mjölkkor i flera veckor. Jag har aldrig sett en kalv matas med smör det låter konstigt. Småkalvar matas ju med råmjölken och senare mjölk tills dom kan äta annat foder. Mjölken från en nykalvad ko kan man ju inte skicka till mejeriet.
Alla moderna stallar har idag lösdrift. Korna går där runt som dom vill.
Kalvarna tas i regel ifrån korna efter en vecka. Första mjölken (råmjölken måste ju kalvarna få) får dom alltid.
När man sedan kann skicka mjölken igen till mejeri så får kalven en mjölkersättning.
Att man inte har kalvarna gående med korna är för att mjölkbonden också behöver inkommst. Vad skall han leva ifrån om han/hon inte kn leverera mjölken?????? Bara den goda landluften räcker inte.
Att mata Kalvarna med smör??? Myosotis var har du denna saga ifrån?
Mjölkbänderna har det i dagens läge mycket svårt. Mjölkproserna har gått ner under några år nu.
Gården måste underhållas, maskinerna måste köpas. Var skall pengarna kommer ifrån? Om alla ni så har så många synpunkter på jordbruket, skulle köpa bra produkter och inte den billigaste mjölken så kanske hade det bönder också bättre
Ja jag har varit mjölkbonde under mina år som gift i tyskland och gården har nu gått vidare i familjen. Så jag är nog rätt så bra insatt i det hela. Men när man läser allt det här så undrar man i vilken drömvärld många lever i?????
Elisabeth