Mjölkexperten tar till orda, jag kan med förbundna ögon känna skillnad på lättmjölk och mellanmjölk.

Ute eller inne, var är det bäst för korna? Ute har sina fördelar, korna tycks gilla det. Det finns dock ett par problem. Dels så trampar dom sönder en hel del bete, jag har sett uppgifter på 15 %. Sen skiter dom också. Där det hamnar en komocka växer det inget på något år, allt grönt bränns bort. Förr i tiden hade man komockklubbor, en träklump på en lång pinne. Man ställde den torkade mockan på kant och klämde till med klubban så mockan spreds i småbitar. Ej tillämpligt på blöta mockor, sånt gör man bara en gång.
Men rent biologiskt borde korna kunna gå inomhus hela året. Bara dom har plats att vandra omkring och träffa kompisar. Slipper regn och rusk och åska, många kor dödas av blixten, flugor, bromsar, fästingar mm. Fast uppbundna kor är en styggelse. Dom står där som biologiska robotar, föda in i en ände, resterna ur den andra och mjölk på mitten.
Observera att nötkreaturen är en nästan helt människoavlad "art". Man har utgått från ett vilt djur, visenten tror jag, och sen avlat på dom egenskaperna man vill ha. Tror knappast att dom skulle klara sig på egen hand, dom är nog för klumpiga. Möjligen där det är väldigt bra förutsättningar, knappast i Sverige iaf.