CITAT (Crazy4Flowers @ 08-10-2009, 20:39)

Jag har många växter som inte ska klara sig här, kolla på min hemidsa, förvisso är många nya i år men jag har nog flera som inte inte vet om att dom eg inte ska bo här. Har inte kollat zonerna så noga när jag har köpt, det dom inte vet om .... så säg inget till dom.
Vi har snö här som skyddar på ett helt annat sätt än vad man har i södra sverige, men det är klart det hjälper inte träd om dom fryser som sina grenar. Vi kan ju ha som värst runt -40 men oftast är det max -20 under längre perioder.
Är faktiskt lite osäker på vilken zon man eg. bor i.
Vad jag kan förstå är de "norska" lönnarna rätt härdiga eller? Hur klar sig den "sockerlönnen" här?
pebblelake har du koll på vad completely hardy menas med?
Hejsan!
Fully hardy kanske i Holland...?
Esveld har väldigt brett spectrum på fully hardy...listar tex acer griseum och en del av pseudoplatanus sorterna som fully hardy men det tycker jag är att ta till.
Personligen räknar jag den som zon 4. Skillnaden mellan fully hardy och completely hardy vad är den?
acer japonicum 'Dissectum' completely hardy, känns inte helt rätt.
Jag brukar utgå från att zon 3-4 enligt den nordamerikanska zonkartan är i alla fall vår zon 4,sedan får man kolla lite på släktnamnen och utbredningsområdet på respektive sort och CHANSA.
Acer saccharum tror jag skall funka men Acer saccharinum växer i alla fall och mår bra i arboretum norr i umeå, såg även att dom planterat ett gäng acer barbinerve.Ju fler vi är som testar ju mer får vi veta.