CITAT (pebblelake @ 08-10-2009, 22:16)

Hejsan!
Fully hardy kanske i Holland...?
Esveld har väldigt brett spectrum på fully hardy...listar tex acer griseum och en del av pseudoplatanus sorterna som fully hardy men det tycker jag är att ta till.
Personligen räknar jag den som zon 4. Skillnaden mellan fully hardy och completely hardy vad är den?
acer japonicum 'Dissectum' completely hardy, känns inte helt rätt.
Jag brukar utgå från att zon 3-4 enligt den nordamerikanska zonkartan är i alla fall vår zon 4,sedan får man kolla lite på släktnamnen och utbredningsområdet på respektive sort och CHANSA.
Acer saccharum tror jag skall funka men Acer saccharinum växer i alla fall och mår bra i arboretum norr i umeå, såg även att dom planterat ett gäng acer barbinerve.Ju fler vi är som testar ju mer får vi veta.

fully hardy, har jag inte hittat i deras lista så det vet jag inte vad det är.
completely hardy, motsvarar minst zon 4-5 i Sverige OM man planterar som växten vill ha det vill säga.
hardy, kan gå bra i zon 3 bara man sätter den rätt
Jag har flera Acer japonicum, A. griseum och A. pseudoplatanus hos mig i zon 3 och de är helt felfria OM inte vårsolen blir för kraftig. Så tror jag det skall vara
Acer palmatum (Dissectum-Gruppen) 'Dissectum' numera
Det är så mycket som spelar in på om växten dör, överlever eller växer bra.
Vintervind och/eller vårsol är det som tar död på de flesta kännsliga. Sätter man bara de lite udda i vindskyddat läge, kan man odla i mycket högre zoner än vad som står MEN några måste våga prova.
Dessutom har jag erfarit på Hosta/Funkia, att om jag odlar dem en vinter hos mig, inan de åker vidare till Norrland, så funkar de mycket bättre, än de som kommer direkt från Holland.
Kanske det är liknande med träd och buskar?!?