CITAT (lokatten @ 09-10-2009, 10:36)

Hej,
Jag har aldrig använt mig av riktigt stallgödsel eller kogödsel tidigare, bara köpt kogödsel på påse, vilken jag är trött på och inte ger önskat resultat i odlingarna. Så nu vill jag har riktig gödsel som är färsk, tänker därför åka till ngt stal/gårdl och hämta hästgödsel om jag får. Tänker låta gödslet ligga och brinna under vintern för att sedan använda det i grönsaksodlingar i vår.
Hur förvarar man gödselt bäst så att det brinner bra och utan att det blir gödselläckage i marken- går det bra i pallkragar? Bör man ha nåt i botten som skyddar marken? Har en odlingslott så det är inte fråga om stora mängder.
PS Vet ngn nåt bra hämtställe/köpställe i södra Sthlm för färsk ko och hästgödsel?
Hm så här gör jag med färskgödsel, när jag höstgräver så lägger jag färsktgödsel i varje "fålla" och lägger jord ovan på gödseln, på våren krattar jag ut och jämnar till jorden, gödsel har då brunnit klart.ett annat sätt är att strö ut obrunnen gödsel över jorden på hösten och på våren kratta bort det som finns kvar, det kan man lägga i komposten eller under bärbuskar. Tror inte att det blir någon större gödselläckage på en odlingslott.