Håller med om att de är fina när de håller sig ifrån ens växter
Innan jag flyttade ut till detta hus för ca 8 mån sedan, så har jag bott i ett vanligt lägenhetsområde söder om Stockholm (5 min med T-bana till Södermalm så ganska centralt ändå), och där var rådjuren i princip tama. En hind lade varje år sina Kid i ett litet skogsområde mellan husen - hade en "skogsdunge i.s.f. en innegård kan man säga.
Jag hade ju inga växter att vakta, och de var bra att träna antijakt (förbudsträning) på för mina hundar då de var unga ,så de inte jagar nu senare i livet, så det var trevligt att ha rådjuren där.Men jag var ständigt undrande till deras onaturliga beteende.
Hände att de kom kutande rätt i famnen på en trots att man kunde ha upp till fyra hundar med sig. Ingen direkt självbevarelsedrift...... De borde ju ha litet respekt för "rovdjursliknande" djur kan tyckas. Undrars vad som skulle hända om vi fick en "normal" rovdjursstam där..... de skulle förmodligen stryka med allihopa, för de agerar ju extremt lättfångade. Litet funderingar bara...... Men fina var de - och man kom ju verkligen nära dem!
/Magda