Jag har ett par uppsättningar analoga (heter det så? för mig, tjurskallig som jag är, är det kameror) systemkameror.
För drygt två år sedan köpte jag min första digitalkamera - Canon IXUS 900 TI. Jag ville ha en digitalkamera som var lätt att ta med sig i fickan (till skillnad från mina "riktiga" kameror); den fick inte kosta en förmögenhet och jag kittlades av tanken att snabbt föra över bilderna till datorn. IXUS:en ger såklart, jämfört med mina (analoga) systemkameror en klart sämre bildkvalitet. Trots det, jag använder i stort sett bara IXUS:en. Tankar över till Mac:en. Leker och håller på.
Mitt nästa steg är en digital systemkamera, det har suttit långt inne. Jag läser här och på andra sidor. Håller självfallet med någon här som har skrivit någonting i stil med "det är inte bara kameran det handlar om". Men ändå.
Max 10 tskr för kamerahuset, mycket gärna lägre (med begränsad ekonomi måste utrymme finnas för objektiv, hellre "enklare" hus och "bättre" objektiv). Tar mest naturbilder; trädgård, skog och djur. Canon eller Nikon. Stor valfrihet av objektiv har både Canon och Nikons hus.
Hur ska man välja?
--------------------
smuleborg - i ett torp mitt i skogen, tre mil norr om Stockholm. 
|