|
Chamomille
26-08-2007, 07:54
Berätta gärna vad ni har för kamera. Med macro och allt vad det kan vara... Funderar på att köpa en ny, oh då vill man ju kunna ta RIKTIGA fina närbilder...
Krolliljan
26-08-2007, 08:42
Canon PowerShot A570 IS och är jättenöjd. Jag har haft så roligt med den i sommar. Man kan ta helt på auto men det finns många, många möjligheter att ställa in manuellt, t ex för närbilder.
Chamomille
26-08-2007, 08:48
CITAT (dagliljan @ 26-08-2007, 09:42)  Canon PowerShot A570 IS och är jättenöjd. Jag har haft så roligt med den i sommar. Man kan ta helt på auto men det finns många, många möjligheter att ställa in manuellt, t ex för närbilder. Va roligt att du är nöjd! Kan man ta så där nära (ett par cm) som någon skrev? Vad kostade den?
Krolliljan
26-08-2007, 09:11
Den kostade 2500:- men det finns en variant jag tror den heter 550 som är nästan tusenlappen billigare. Så här nära kan man ta humla i stockros
Chamomille
26-08-2007, 09:17
Hmm, DET var nära! Själv kan jag inte vara närmare än 40-50 cm med min  , fast kameran inte är mer än 2 år gammal... Och zoomar jag blir det ofta suddigt... Suck...
vindspel
27-08-2007, 10:23
Vill du ha en billigare så har jag en Canon A550 powershot, den kostar ca 1600 kr. Det som är extra bra med Canon är att ibland tillåter ljuset inte att man kan se vad som händer i fönstret men då kan man titta in i det gamla hålet som i en vanlig gammal kamera. Ger två foto, ett som jag tog det och ett som jag trimmat ner (med programet som medföljde).
Chamomille
27-08-2007, 18:35
CITAT (vindspel @ 27-08-2007, 11:23)  Vill du ha en billigare så har jag en Canon A550 powershot, den kostar ca 1600 kr. Det som är extra bra med Canon är att ibland tillåter ljuset inte att man kan se vad som händer i fönstret men då kan man titta in i det gamla hålet som i en vanlig gammal kamera. Ger två foto, ett som jag tog det och ett som jag trimmat ner (med programet som medföljde). Fina bilder och NÄRA. Ska kolla på kameror nån dag. Vill ha!
mjaumuffins
27-08-2007, 19:51
Jag har en digital systemkamera, en nikon D50, men med den slipper jag inte så nära mina motiv..  Ja har nämligen inget makroobjektiv. Så vill jag ha närbilder får jag antingen gå långt bort och zooma, eller i efterhand beskära. :/
Canon Ixus 800 IS. Toppen!
CurlySue
28-08-2007, 08:42
Jag fotograferar mest med min mobil Sonyericsson K810i Denna bild är tagen med min mobil, utomhus en solig dag. [attachment=6830:image_up...1_750457.jpg]
skogstroll
28-08-2007, 12:53
Jag har precis skaffat en Olympus SP-550 UZ (som i Ultrazoom)... fast jag tror jag kan behöva stativ...
[attachment=6845:Bild_001liten.JPG]
Chamomille
28-08-2007, 13:04
Vilka fina bilder... Vad kostar era kameror? Hur ser dom ut? Kan ni inte ta en bild på dom.
skogstroll
28-08-2007, 13:15
CITAT (Chamomille @ 28-08-2007, 14:04)  Vilka fina bilder... Vad kostar era kameror? Hur ser dom ut? Kan ni inte ta en bild på dom.  Min kostade sådär 4500 och är väl kanske lite större än en vanlig digitalkamera, men ingen systemkamera man kan byta objektiv på.
Kvarnvik
28-08-2007, 18:52
emas, vad är det du har på din bild? Jättehäftig!
Jag har en Pentax k100d, med kite olika objektiv, bl a macro. bilder finns i mina album.
CITAT (Kvarnvik @ 28-08-2007, 19:52)  emas, vad är det du har på din bild? Jättehäftig! Det är gullbräcka som jag har fotat i fjällen. Ja, visst är de läckra!!! Fjällen ... mmmm ... Min kamera finns det mer info om på t ex dpreview. emma
Chamomille
29-08-2007, 17:55
Uj, va många det finns att välja på...  Frågan är vad som "håller" i ett par år... Inte gjorde min Olympus det i alla fall...
Jag kan rekomendera Canon Ixus-serien. Har kvar mina två gammla kompaktkateror en ixus 500 och en ixus 750. Och båda fungerar fortfarande, den första är ifrån 2003 har jag för mig. det enda som jag märker med dem är att batterierna börjar bli lite slöa när man ska använda blixt, efer kanske ca 8000bilder på vardera fungerar ju med blixten men tar några sekunder extra. Och att jag kan säga att jag föredrar kameror som levereras med uppladdningsbara batterier. Och ratar alla kameror som har runda batterier, tex LR6 (sånna som man tex har i tv-fjärren) Det känns bara som de tar slut på en gång och man inte får några bilder
Chamomille
31-08-2007, 14:59
CITAT (Tobb @ 31-08-2007, 15:45)  Jag kan rekomendera Canon Ixus-serien. Har kvar mina två gammla kompaktkateror en ixus 500 och en ixus 750. Och båda fungerar fortfarande, den första är ifrån 2003 har jag för mig. det enda som jag märker med dem är att batterierna börjar bli lite slöa när man ska använda blixt, efer kanske ca 8000bilder på vardera fungerar ju med blixten men tar några sekunder extra. Och att jag kan säga att jag föredrar kameror som levereras med uppladdningsbara batterier. Och ratar alla kameror som har runda batterier, tex LR6 (sånna som man tex har i tv-fjärren) Det känns bara som de tar slut på en gång och man inte får några bilder  Jag vill också ha laddbara batterier. Det tråkiga om man glömmer laddaren hemma när man ska på semester. Det har inte hänt än men... Vad är det för speciellt med IXUS?
Jag köpte en Ixus70 nu i sommar. Valet stod mellan att köpa en riktig kamera eller en ny telefon med bra kamera. Nu behåller jag min gamla telefon och kameran är så liten och behändig att den kan vara med i handväskan hela tiden. Tyvärr har jag inte gett mig själv tiden att sätta mig in i alla finesserna. Tex så har jag inte fått kläm på det där med macro. Det finns ngn knapp för det men jag tycker inte det blir riktigt "äkta" macro. Vet inte vad jag gör för fel. Kanske beror det på att jag ställt in bildkvaliten på 3 megapixlar för att få plats med fler bilder på minneskortet?
Kolla på www.fotosidan.se där får du svar på alla fotofrågor. mvh Lasse
[attachment=6990:IMG_4134...tensia_1.jpg]
niklaswik
09-09-2007, 19:03
Fram till för 2 veckor sen använde jag min mobil, SonyEricsson K750i. Nu är jag stolt ägare till en Nikon D40.  Dock inget stativ eller makroobjektiv så några jättemaffiga närbilder blir det inte än. Däremot så blir vanliga bilder väldigt bra tycker jag, trots att det är "kit-objektiv" på den, som tydligen är väldigt dåliga jämfört med dom dyrare varianterna. Enligt såna som "förstår sig på".
Jag har en Nikon D70. Jag älskar min kamera!  Har inget egentligt macro-objektiv men däremot har jag mellanringar som jag kan använda till detta. Det är väldigt kul!! Lite jobbigt dock eftersom de egentligen inte "funkar" ihop med det digitala och man får prova sig fram till rätt exponering endast genom att kolla på displayen...
SWE_Monstro
18-09-2007, 07:38
En ganska enkel tumregel brukar vara att dels hålla sig till traditionella kameratillverkare... en kamera är så mycket mer än bara lite elektronik, vilket vissa tillverkare har missat...
sedan är det att köpa en kamera med så stort objektiv som man har råd/orkar bära med sig... ju större obejektiv ju mera ljus kommer in i kameran vilket bäddar för bra bilder... MEN, hellre en kompaktkamera som man använder än världens bästa kamera som ligger hemma för att den är för stor...
Jag har både Nikon F70 och en Nikon D40x...och min mobil då förstås...en Nokia N73...som får duga när man inte har tagit med sig storkamerorna...
myrtille
20-09-2007, 16:19
Jag har en Ricoh Caplio R2 (senaste modellen tror jag heter R7). För att vara en kompaktkamera tar den bra bilder. När jag köpte den för några år sen kostade den runt 3.000. Den har två bra fördelar: Man kan ta kort omgående efter det att man slagit på den och den har uppladdningsbart batteri men om man är på någon plats där det inte går att ladda det (utomhus kanske) kan man använda helt vanliga A-batterier. Det är alltså bara att springa in på närmsta kiosk och köpa. Problemet är väl att bilderna blir brusiga om det inte är tillräckligt med ljus och att det är lätt att man skakar kameran när man trycker ner avtryckaren, så att det blir suddigt, men det tror jag gäller alla små kameror. En provmakro:  Jag vill också ha en Nikon systemkamera, fast jag vill ha makro också. Särskilda objektiv kostar ju en slant så det får man ju lägga till grundpriset.
Ludvig Johansson
26-10-2007, 20:41
För 2,5 år sedan köpte jag en Canon 350D systemkamera och tillsammans med ett stativ har den kameran räckt långt för mig. Kitobjektivet 18-55mm F3,5-5,6 brukar anklagas för att var skrutt men duger långt så länge man inte fotograferar i direkt motljus eller vidvinkel med stora kontraster (kromatisk abberation i bildens kanter). Till boken "Odla exotiskt i din trädgård" använde jag främst det objektivet, ett äldre EOS 28mm F2,8 objektiv (SUPER!), och ett 70-200mm canon zoom. Nu har jag skaffat några till objektiv bla ett Vivitar 55mm F2,8 makro, en tamron 70-300mm, en zenith 16mm och den billiga plastiga men prisvärda Canon 50mm F1,8. Avslutningsvis blev det en Canon 2,8-135mm 3,5-5,6IS, ett underbart objektiv även om det är lite si och så med vidvinkel möjligheterna. Vill man komma vidare med sin fotografering från semesterfotograf-nivån är det första att skaffa ett schysst stativ, det andra att ta mycket bilder och bara visa de som är lyckade (jomän!), och det sista att gå upp riktigt tidigt på morgonen och invänta soluppgången eller smita från den trivsamma middagen på kvällskvisten för att få några bilder med solnedgång. En del av naturfotografupplevelsen är uppfriskande självplågeri!
Jag har en canon eos400d systemdigitalkamera. Är jättenöjd med den, har stativ men inga extra objektiv. Här är ett foto taget med kamerans automatiska inställningar, mitt i natten med blixt. Kostade närmare 10.000, men har sett att en finns för runt 6000:- nu...
Ludvig Johansson
27-10-2007, 15:29
En av de största fördelarna med 400D jämfört med 350D är att den förra har mycket större och bättre skärm därbak.
Potentilla
02-11-2007, 19:41
Chamomille, på http://www.cyberphoto.se kan du få bra hjälp med att välja kamera. De har utförliga tester på ett flertal av sina många kameror.
CITAT (Bee @ 03-09-2007, 14:01)  Jag köpte en Ixus70 nu i sommar. Valet stod mellan att köpa en riktig kamera eller en ny telefon med bra kamera. Nu behåller jag min gamla telefon och kameran är så liten och behändig att den kan vara med i handväskan hela tiden. Tyvärr har jag inte gett mig själv tiden att sätta mig in i alla finesserna. Tex så har jag inte fått kläm på det där med macro. Det finns ngn knapp för det men jag tycker inte det blir riktigt "äkta" macro. Vet inte vad jag gör för fel. Kanske beror det på att jag ställt in bildkvaliten på 3 megapixlar för att få plats med fler bilder på minneskortet? Har precis varit och köpt en Ixus 70, extrapris på Elgiganten (Sundsvall) 1490 kr. Återkommer med mera info och bilder längre fram.
Bookhousegirl
07-12-2007, 15:31
[attachment=10338:070403.JPG]
Jag har en Olympus Mju 750, Sunset Red, och jag är verkligen så jättenöjd med min kamera och trots ett åra flitigt användande märks det ingen skillnad!
CITAT (Chamomille @ 31-08-2007, 14:59)  Jag vill också ha laddbara batterier. Det tråkiga om man glömmer laddaren hemma när man ska på semester. Det har inte hänt än men... Vad är det för speciellt med IXUS? Det går ju att ladda upp även "vanliga" batterier. Laddningsbara vanliga batterier alltså. Går dock åt fortare än uppladdningsbara kamerabatterier. Hade det till min gamla digitalkamera. Visst var det smidigt ibland. Glömd laddare - köp batterier i närmsta affär. Nu dock nöjd med mina (ja, har köpt ett extra) uppladdningsbara kamerabatterier. emma
freddifriend
18-02-2008, 18:06
jag har en canon eos400d, och 2 objektiv. Kitobjektivet som följer med kameran och canons 60mm macro. Macro objektivet är helt underbart, väldigt skarpt och ljusstarkt. Sen har jag även en massa andra tillbehör.
Chamomille
22-02-2008, 09:36
Hallå alla. Har inte köpt nån ännu... besluts-ågren...
Jag rekomenderar Canon Ixus-serien  . Jag hade tidigare en Canon Ixus v2, (inköpt 2003 och funkar utmärkt fortfarande). Canon gör användarvänliga, tåliga och snygga kameror i borstad stålfinish med svensk manual. Jag fick en Canon Ixus 70 i julklapp - den har 7,1 Megapixlar, 2,5" display och det bästa av allt - ett macro med en närgräns på endast 3 cm, perfekt när man ska fota blommor, myror, humlor och sånt!
Jag har en Nikon D50 med ett AF-A DX Zoom-Nikkor 18-135mm f/3.5-5.6 G IF-ED objektiv. (Förstår inte hälften av de siffrorna än:)) Den gör det iaf lättare att ta snygga bilder än med min gamla digitala kompaktkamera Sony T-30. Den bilden jag är mest nöjd med ser ut såhär:  Den föreställer en Gul Trädhuggorm (Cryptelytrops insularis) På Borås Tropikhus. MVH Pelle
skogstroll
24-02-2008, 08:37
Med facit i hand skulle jag nog faktiskt köpt en annan kamera än min Olympus ultrazoom, antingen är jag darrig som en asp eller också funkar den inte som den ska. Kunde sparat pengar en månad till och köpt en Nikon som jag helst ville eftersom jag har bra erfarenhet av dem.
Jag är helt stolt och nyligen ägare till en Nikon d40x med standardobektiv 18-55mm. Fler objektiv får det bli en annan månad.  Sugen på ett macro..
CITAT (skogstroll @ 24-02-2008, 08:37)  Med facit i hand skulle jag nog faktiskt köpt en annan kamera än min Olympus ultrazoom, antingen är jag darrig som en asp eller också funkar den inte som den ska. Kunde sparat pengar en månad till och köpt en Nikon som jag helst ville eftersom jag har bra erfarenhet av dem. Men nog har du väl antiskakfunktion i din Olympus.... den springandegubbensymbolen. Den har iaf jag i min Olympus C765 UZ som jag köpte för 3 -4 år sedan.
CITAT (skogstroll @ 24-02-2008, 08:37)  Med facit i hand skulle jag nog faktiskt köpt en annan kamera än min Olympus ultrazoom, antingen är jag darrig som en asp eller också funkar den inte som den ska. Kunde sparat pengar en månad till och köpt en Nikon som jag helst ville eftersom jag har bra erfarenhet av dem. Det hänger på ljuset, du kan inte hålla kameran still om det är dåligt ljus, du måste ha stativ, min särbo har en Canon han har nästan jämt stativ, det finns inga möjligheter att hålla kameran still, jag har en Panasonic FZ50 tycker den är bra, men man får ju inte alltid bra bilder även om man har en bra kamera för allting ska ju stämma.
Chamomille
27-02-2008, 07:57
CITAT (Pelon @ 23-02-2008, 19:03)  Jag har en Nikon D50 med ett AF-A DX Zoom-Nikkor 18-135mm f/3.5-5.6 G IF-ED objektiv. (Förstår inte hälften av de siffrorna än:)) Den gör det iaf lättare att ta snygga bilder än med min gamla digitala kompaktkamera Sony T-30. Den bilden jag är mest nöjd med ser ut såhär:  Den föreställer en Gul Trädhuggorm (Cryptelytrops insularis) På Borås Tropikhus. MVH Pelle Åhh... Vilken fin bild...
Jag har Olympus sp-320
Den är bra men som fotograf jag är ska jag köpa en systemkamera
CITAT (Chamomille @ 26-08-2007, 07:54)  Berätta gärna vad ni har för kamera. Med macro och allt vad det kan vara... Funderar på att köpa en ny, oh då vill man ju kunna ta RIKTIGA fina närbilder... Jag har en fem år gammal Konica Minolta Dimage S414 som visserligen är ganska klumpig jämfört med dagens slimmade kameror. Men den är möjlig att ställa in för makrobilder och avståndsbilder, porträtt och mycket annat. Kostade 2900 då men kamerorna har ju sjunkit i pris så nu får man en mycket bra kamera för samma pris. Den tar kanonbra bilder och den räcker länge för mig. Buskpion.jpg PICT3528.jpg Skalbagge2.jpg PICT3528.jpg PICT3644.jpg
Jag använder min mobil. Nokia N95. Bild på en humla sommaren 2007 tagen med den. Humla 2007
Och här är jag tillbaka i denna tråden efter nästan ett år. Jag får fortfarande inte till bra makrobilder med min Canon Ixus 70. Dom blir väldigt suddiga när jag får in dom i datorn. Jag har mer o mer gått över till den stora (gamla) systemkameran Canon Eos 300D. Den är mycket roligare och snabbare. Tyngden gör att den är stabil och den ligger bättre i handen. Den har "bara" 6 megapixlar men det räcker gott o väl för mig. Problemet är fortfarande makroobjektiv. Det saknar jag! Och plånboken räcker inte riktigt till ett sånt nu heller. Lillja pratade om stativ. Kanske skall prova det, det finns i huset
unkisen
15-05-2008, 01:25
Olympus E410 jag kör med linser det funkar fint
unkisen
15-05-2008, 01:35
Här kommer ett smakprov. Denna bild tog jag innan jag hade lärt känna kameran så bilden är inte den bästa men men
Chamomille
15-05-2008, 05:38
Fina bilder ni har tagit. Jag har ju kommit på efter snart 3 år att jag har macro i min kamera...  Jag kan inte ta på 2 cm men i alla fall 10... Det är bra med bruksanvisning ibland
blaklocka
18-11-2008, 13:35
En Canon 450D med ett tamron 28-300-objektiv. Ett bra nybörjarobjektiv. Svårt att fota fåglar med dock.
Chamomille
18-11-2008, 13:55
Den här tråden hade jag glömt Ojs vilka vackra bilder ni har tagit Blir nog till att köpa en ny kamera i alla fall. Min är muppig, blir mest sudd
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|