Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Lykkefund, Oönskad höstbeskärning av nyplanterad klätterros
          Freyas
          Inlägg 13-10-2009, 07:13
          Länk hit: #1

Gäster

Jag hann precis att plantera en Rosa helenae - rättare en Lykkefund som ju är tagglös - innan frosten kom. Jag fick tag på en fin fin planta som redan vuxit till sig rejält så när jag planterat rosen, band jag de långa klängena fast på stödet .... och täckte rosens rötter med granris.
          Följande morgon var den finaste och längsta rankan avklippt. Toppen hängde sorgset fastbunden på pinnen och nedre delen försvann under gransriset... den skyldige: Haren!
          Att jag glömde tänka på den vid valet av en tagglös ros! Kanske en helenae med taggar hade klarat sig bättre? Vad tror ni? rolleyes.gif

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Freyas
          Inlägg 14-10-2009, 22:24
          Länk hit: #2

Gäster

bravo.gif Kul med alla kommentarer om hur ni har det med hararna och rosorna! Själv har jag haft nät runt mina unga fruktträdstammar, men då kom älgen och åt upp kvistarna! Bah! Fast han var ju så ståtlig att arg kunde jag inte vara - träden klarade sig ju trots allt.
          Nu sitter det nät runt Lykkefund och snarast skall jag inhandla mer av den varan. Längst bort på tomten har jag en rosenbåge och vid den en nyplanterad Polstjärnan (den finska klättaren). Den måste jag nog skydda också.
          I somras hade jag planterat små, söta vallmon som jag själv drivit upp från frön - jag tror de var sibiriska vallmon men inte så där färggranna som de brukar. Dessa var alla ljust babygula och så skira och söta så... men efter utplantering fick jag bara se en enda blomma trots tusen knoppar. Varje morgon var knopparna borta och blomskaftet stod upp i luften som en tom pinne!
          Men någon var nog glad. De måste ha varit harens delikatesser. Sådana blir det inga fler för min del.
          Lite synd om Lykkefund, tycker jag för den hade redan ett par riktigt långa och fina rankor.... men det blir väl fler .... Är inte Lykkefund ganska växtkraftig?
          rolleyes.gif

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-01-2026, 00:07

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon