CITAT (Grå @ 15-10-2009, 12:38)

Övertyga mig om motsatsen då Bettis.
10 minuter senare... Upplys mig med ditt skimmer av visdom!

Jag kan berätta hur de har det i min sambos jaktlag.
Grannen har en Drever, som är tränat på rådjur. Under rådjurssäsongen är de i skogen i princip varje helg och på nätterna åker de och eftersöker trafikskadade vilt runt om halva Sörmland.
De har en vildsvinsåtel, där de även har en koja att vaka i. vildsvinen är inga "vanliga" vilt. De är utplanterade, ställer till en förskräcklig skada i skog och mark (och trädgårdar). Och de förökar sig i en rasande fart.
Innan älgjakten så träffas alla i jaktlaget och går igenom och röjer de olika passen.
Grannen, som är jaktledare är i skogen Minst varannan dag, året om.
Bara för att han tycker om att vara i skogen.
Han har GPS på hunden. För att undvika att den springer ut i trafiken. Får han korn på ett rådjur så släpper han inte. Och då kan han dra iväg långt så det är helt enklet så grannen ska veta åt vilket håll han ska följa efter när han inte längre hör hunden. Plus som sagt att han ser när han närmar sig vägen så han kan be någon som är närmre att kalla in honom.
Det finns nog tyvärr jägare som är som dem du nämner. Men det finns också många som älskar att var ute i skogen och som är intresserade av jakten på ett annat sätt än bara ha historier att berätta.
Vi hade en sk åtelkamera vid vår vildsvinsåtel, men det började vara så mycket folk där och snoka så vi tog ner den. Det var grisarna vi ville ha på bild, inte fyrhjulingar.
Det var synd, för någon har brutit sig in i kojan och stulit batteriet till åtelbelysningen. Vilket gör att de inte kan jaga där längre. Man kan höra grisarna men inte se dem...
Hade vi haft kameran kvar hade vi troligen vetat vem som gjorde inbrottet. Inget som håller rent rättsligt, men man hade Vetat!