Sidor: 1, 2, 3
Grå
I morse hade de ett nyhetsinslag på radion där de intervjuade både jägare och länsstyrelsen eftersom jägarna sätter upp kameror i skogarna för att övervaka vildsvin - utan att söka tillstånd. Länsstyrelsen säger att de inget kan göra åt det. Länken nedan handlar om skåneskogarna, men på nyhetsinslaget talade de om Kalmartrakten där det tydligen sätts upp tusentals kameror i skogarna.

"Så lite folk som rör sig i skogarna så är det mycket liten chans att någon går fram till utfodringsplatsen och kommer med på något fotografi" sa en av förespråkarna (fritt citerat)

Jag tycker fan inte att det är ok. Tycker man att det 'är så tråkigt att sitta i skogen och vänta ut djuren, utan riggar upp kameror så att det bara är att åka dit vid de tidpunkter djuren gå dit och äter och skjuta av djuren, så att man kan sitta hemma i värmen och surfa på internet så ska man allvarligt överväga varför man vill kalla sig jägare. Jägarförbundet kan lägga ner och gå ihop med Slaktarförbundet istället.
Jävla gps-mesar.

ranting.gif

http://svt.se/2.33782/1.1715581/jagare_vil...ritt_i_skogarna
KRT
Vildsvin har mycket bra luktsinne och hörsel - det är svårt att smyga sig på dem eller sätta sig och bevaka en åtel utan att riskera att de känner lukt och sticker. För att bedriva en bra jakt (dvs skjuta rätt mängd djur, rätt typ av djur och vid rätt tid), måste man veta vad det är för djur man har på sin mark (hur många, antal flockar, antal ungdjur vs vuxna osv). Denna information är utmärkt ur naturvårdssynpunkt - då kan man planera jakt så man skjuter rätt djur, rätt antal djur och vid rätt tidpunkt.
Jag kan mycket väl förstå att man använder sig av kameror för att uppnå detta - jägare är knappast typerna som inte vill ge sig ut i skogen så det är nog inte av den anledningen primärt, utan snarare at det är så jäkla svårt att komma nära vildsvin, som desstuom gärna väntar med att komma fram tills det är mörkt vilket gör det ännu svårare att spana på dem....

MEN att man sätter upp kameror utan tillstånd är ett lagbrott och det är naturligtvis inte OK ur den aspekten!
skogstroll
CITAT (Grå @ 15-10-2009, 10:36) *
I morse hade de ett nyhetsinslag på radion där de intervjuade både jägare och länsstyrelsen eftersom jägarna sätter upp kameror i skogarna för att övervaka vildsvin - utan att söka tillstånd. Länsstyrelsen säger att de inget kan göra åt det. Länken nedan handlar om skåneskogarna, men på nyhetsinslaget talade de om Kalmartrakten där det tydligen sätts upp tusentals kameror i skogarna.

"Så lite folk som rör sig i skogarna så är det mycket liten chans att någon går fram till utfodringsplatsen och kommer med på något fotografi" sa en av förespråkarna (fritt citerat)

Jag tycker fan inte att det är ok. Tycker man att det 'är så tråkigt att sitta i skogen och vänta ut djuren, utan riggar upp kameror så att det bara är att åka dit vid de tidpunkter djuren gå dit och äter och skjuta av djuren, så att man kan sitta hemma i värmen och surfa på internet så ska man allvarligt överväga varför man vill kalla sig jägare. Jägarförbundet kan lägga ner och gå ihop med Slaktarförbundet istället.
Jävla gps-mesar.

De kan gott sitta ute i skogen och leka jägare på natten också, det finns väl mörkersikten... är nog bara kontorsfjollor som gör sånt... Tycker det är fuskigt... vildsvinen har ju ingen teknologi vad jag vet...
Grå
Jag ska träna Alfons till att pinka på kameror.
KRT
CITAT (skogstroll @ 15-10-2009, 10:50) *
De kan gott sitta ute i skogen och leka jägare på natten också, det finns väl mörkersikten... är nog bara kontorsfjollor som gör sånt... Tycker det är fuskigt... vildsvinen har ju ingen teknologi vad jag vet...

Hmmm, nu var det iofs ganska måna år sedan jag tog min jägarexamen, men jag har bestämt för mig att man inte får jaga på natten (när det är mörkt), max någon timme efter solen gått ned. Tror inte heller man får jaga med mörkersikte, lika lite som man får jaga med ljuddämpare (rätta mig gärna om jag har fel!).

F.ö. handlade det inte om att JAGA mha kamerorna, utan övervaka vildsvinen inför evt jakt. Det är viss skillnad.
Grå
Det dröjer väl inte länge innan något ljushuvud kommer på att de kan rigga ett gevär och en utlösare till kameran. Tycker de inte att de behöver söka tillstånd för kamerorrna så behöver de ju inte bry sig om något annat heller "eftersom det är så lite folk som rör sig i skog och mark".

Tacka fan för att de inbillar sig att ingen är i skogen när de själva bara vistas där en vecka om året.

Jag vill inte ha en massa skrot och skit liggandes i skogen, där ska vara fritt att vistas. Jag vill heller inte ha stora högar med rutten frukt i skogen. Så är det.
Grå
Jag ska träna Alfons till att skita på kamerorna också. Det blir fina bilder till jägarförbundets lilla vildsvinsarkiv när han backar upp sin biffiga rumpa och lägger en ettkiloshög rakt över linsen. biggrin.gif

[attachment=43193:000_0581.JPG]
KRT
CITAT (Grå @ 15-10-2009, 10:59) *
Tacka fan för att de inbillar sig att ingen är i skogen när de själva bara vistas där en vecka om året.

Det tror jag knappast stämmer - är du i skogen flera gånger varje dag året runt så det med säkerhet kan säga det? Jag känner inte en enda jägare som endast vistas på sin jaktmark en vecka om året - tvärt om faktiskt. För att man öht ska kunna jaga måste du veta att det finns vilt, var det finns, vad som finns etc. F.ö. förstår jag inte riktigt varifrån du får 1 vecka???

CITAT (Grå @ 15-10-2009, 10:59) *
Jag vill inte ha en massa skrot och skit liggandes i skogen, där ska vara fritt att vistas. Jag vill heller inte ha stora högar med rutten frukt i skogen. Så är det.

Nej, det kan jag mycket väl förstå - det är riktigt jäkla äckligt. MEN saken är den att det är någon som äger skogen som du vistas i och samma person har jakträtten (om denna ej arrenderas bort). Du har rättigheten att vistas "fritt" i skog och mark tack vare allemansrätten och skogsägaren har andra rättigheter, bla att lägga upp foderplatser eller åtlar där h*n vill.
Lika lite som en jägare kan komma in och dumpa en hög äpplen till grisfoder på din tomt - lika lite har du att säga till om hur markägaren/jakträttsinnehavaren vill åtla/fodra. Passar det inte - gå någon annanstans. Vi har det väldigt generöst i Sverige med allemansrätten, men den innebär inte att man kan ställa en massa krav eller förbjuda sådant som man inte gillar....

Vilken vacker hund du har!!! Grandis?
KURT
CITAT (KRT @ 15-10-2009, 09:55) *
Hmmm, nu var det iofs ganska måna år sedan jag tog min jägarexamen, men jag har bestämt för mig att man inte får jaga på natten (när det är mörkt), max någon timme efter solen gått ned. Tror inte heller man får jaga med mörkersikte, lika lite som man får jaga med ljuddämpare (rätta mig gärna om jag har fel!).

F.ö. handlade det inte om att JAGA mha kamerorna, utan övervaka vildsvinen inför evt jakt. Det är viss skillnad.

Vildsvin får man jaga nattetid, dock ej med mörkersikte, och ljuddämpare har det blivit lättare att få använda, men det krävs fortfarande tillstånd.
Grå
Men vad jag VILL innebär inte per automatik att det är lag (fast man kan ju önska). Jag har ju inte mindre viljor bara för att verkligheten är en annan.
Jo, jag rör mig i skog och mark tillräckligt ofta, men självklart kan jag inte säga att merparten av de som vill kalla sig jägare bara vistas där under älgjaktsveckan - jag bara spyr galla.
Sinnebilden av en modern jägare är en pennfjant som en vecka om året släpper ut sin hyperaktiva beagle ur hundgården, in i den fyrhjulsdrivna jeepen, ut i skogsbrynet där han släpper hunden lös och sedan tar sin fyrhjuling som han hade på släp ut till det inredda jakttornet där han sitter en timme och kollar på gps-tv var jycken befinner sig och fingrar på sitt lasersikte tills det blir kallt om fingrarna, sedan åker han hem och väntar på att någon ska ringa och tala om var han kan hämta sin hund. Skjuta speciellt bra kan han inte, eftersom han bara är ute en vecka om året, för att de andra gubbarna på kontoret gör det och så låter det så häftigt när de berättar sina jägarhistorier (som ingen av dem egentligen har upplevt, utan bara hört av andra o.s.v)
Bettis
Vet inte var du får allt ditt svammel ifrån Grå, men det är inte många rätt som du har i dina antaganden.
Grå
CITAT (Bettis @ 15-10-2009, 12:36) *
Vet inte var du får allt ditt svammel ifrån Grå, men det är inte många rätt som du har i dina antaganden.

Övertyga mig om motsatsen då Bettis.

10 minuter senare...

Upplys mig med ditt skimmer av visdom!

crazy.gif
mollys_matte
CITAT (Grå @ 15-10-2009, 12:38) *
Övertyga mig om motsatsen då Bettis.

10 minuter senare...

Upplys mig med ditt skimmer av visdom!

crazy.gif

Jag kan berätta hur de har det i min sambos jaktlag.
Grannen har en Drever, som är tränat på rådjur. Under rådjurssäsongen är de i skogen i princip varje helg och på nätterna åker de och eftersöker trafikskadade vilt runt om halva Sörmland.
De har en vildsvinsåtel, där de även har en koja att vaka i. vildsvinen är inga "vanliga" vilt. De är utplanterade, ställer till en förskräcklig skada i skog och mark (och trädgårdar). Och de förökar sig i en rasande fart.
Innan älgjakten så träffas alla i jaktlaget och går igenom och röjer de olika passen.
Grannen, som är jaktledare är i skogen Minst varannan dag, året om.
Bara för att han tycker om att vara i skogen.
Han har GPS på hunden. För att undvika att den springer ut i trafiken. Får han korn på ett rådjur så släpper han inte. Och då kan han dra iväg långt så det är helt enklet så grannen ska veta åt vilket håll han ska följa efter när han inte längre hör hunden. Plus som sagt att han ser när han närmar sig vägen så han kan be någon som är närmre att kalla in honom.

Det finns nog tyvärr jägare som är som dem du nämner. Men det finns också många som älskar att var ute i skogen och som är intresserade av jakten på ett annat sätt än bara ha historier att berätta.

Vi hade en sk åtelkamera vid vår vildsvinsåtel, men det började vara så mycket folk där och snoka så vi tog ner den. Det var grisarna vi ville ha på bild, inte fyrhjulingar.
Det var synd, för någon har brutit sig in i kojan och stulit batteriet till åtelbelysningen. Vilket gör att de inte kan jaga där längre. Man kan höra grisarna men inte se dem...
Hade vi haft kameran kvar hade vi troligen vetat vem som gjorde inbrottet. Inget som håller rent rättsligt, men man hade Vetat!
Grå
Är det svampplockande tanter som har planterat vildsvinsfrön på skogstuvorna, eller vilka är det som har gjort det?
Bettis
Sorry att jag skrev och sedan försvann jag var tvungen att gå ut med hundarna.

Jag och min man är jägare båda två. Nu finns det seriösa/oseriösa människor överallt så även inom jägarkretsen men de allra flesta tar jakten på största allvar. Jag tycker att KRT, KURT och mollys_matte har förklarat en hel del men vill ändå förklara mig. Jakten är INTE en vecka om året utan betydligt längre, den börjar med bockjakten. Hundarna som du säger sitter i hundgård och släpps ut en vecka om året, hur tror du en hund som aldrig får motion eller träna ska kunna springa i timmar under jakt det förstår du väl att dom måste tränas och tränas på jakt. Förmodligen får dom betydligt mera aktiveringar än din hund för det måste dom annars går det inte att andvända hunden, så dom mår oftast prima.

Vi är på skjutbanan varje måndag hela året, inte under jakten och sommaren, i de flesta jaktlag måste man visa att man har "skjutit upp" innan dom får gå med jaktlaget och det gäller varje höst.

Vildsvinsjakt är inte som vanlig jakt den är mycket mer krävande både från jägaren och hunden.

Det är inte alltid som hund används utan ibland går det drevkarar som puttar djuren.

På vår mark är vi ute i skogarna minst en gång i månaden på en regäl runda och tittar till skogen/djuren, vi röjer sly och lägger ut saltstenar ibland har vi även stödmatat djuren på vintern om det har varit ont om mat.

Vildsvinen förökar sig väldigt fort och gör stor skada, om du får dem runt knuten, så släpp inte hunden lös för en galt som inte är på gott humör är inte att leka med.

Så med andra ord förstår jag inte ditt inlägg.
Grå
CITAT (Bettis @ 15-10-2009, 14:03) *
Så med andra ord förstår jag inte ditt inlägg.

Nej, men då får du väl läsa det och ta det för vad det är; som det ser ut för mig som tittar på.

(Jag kan skriva en uppsats om vad jag anser om fotboll och fotbollsspelare också.)
flouee
Hade det gällt att övervaka rådjur eller älg så hade jag tyckt det var en dum idé, men nu gällde det vildsvin som är - som jag förstått det - både farliga och destruktiva. Man kan givetvis diskutera vem som har mest rätt till vår natur, men om det handlar om så pass stor förstörelse som vildsvin verkar åsamka tycker jag nog att det är rätt att skjuta av dem. Och om det nu är så pass svårt och farlig att göra det på "vanligt" sätt, så har jägarna mitt stöd.
Bettis
CITAT (Grå @ 15-10-2009, 14:23) *
(Jag kan skriva en uppsats om vad jag anser om fotboll och fotbollsspelare också.)

Den vill jag gärna läsa rotfl.gif
Myosotis
CITAT (Grå @ 15-10-2009, 10:36) *

Jag hörde det också, och jag blev också upprörd. I städerna stör det mig inte lika mycket med övervakningskameror, där är det ju en massa folk som tittar på en i alla fall. Men när jag går i skogen långt från alla vägar utgår jag ifrån att ingen tittar på mig, och om jag vill sjunga högt och falskt eller kissa bakom en buske så har jag faktiskt ingen större lust att bli filmad. ranting.gif Jag förstod aldrig om det var film eller foto det var frågan om. Tar kameran bara stillbilder när man går helt nära en åtel så känns det inte lika obehagligt. Det borde sitta skyltar som upplyser om kameran så man kan undvika att gå nära.
KRT
CITAT (Myosotis @ 15-10-2009, 15:14) *
Det borde sitta skyltar som upplyser om kameran så man kan undvika att gå nära.

Håller helt med i fråga om skyltarna!!!
sparvuggla
Jag håller helt och hållet med dig Grå.
Jägarna tror sig ha ensamrätt till skogen och stå över lagen.
Läste för övrigt att dom vill t.o.m. avskaffa allemansrätten för att det är ett hinder för deras jakt, då folk vistas ute i naturen.
Nöjesslakt på fasaner, mycket plågsam grytjakt på grävling är andra saker som dom tycks njuta av.....
skogstroll
CITAT (KRT @ 15-10-2009, 16:10) *
Håller helt med i fråga om skyltarna!!!

det ser ju grisarna ju.... smile.gif ohmy.gif

ett riktigt tungt vildsvin kunde ju trampa sönder kameran ... väl... eller en älg eller nåt... rolleyes.gif finns ju ugglor och allt möjligt också som kan förstöra...
KRT
CITAT (skogstroll @ 15-10-2009, 16:40) *
det ser ju grisarna ju.... smile.gif ohmy.gif

ett riktigt tungt vildsvin kunde ju trampa sönder kameran ... väl... eller en älg eller nåt... rolleyes.gif finns ju ugglor och allt möjligt också som kan förstöra...

Njae, eftersom skyltar varken luktar eller rör sig så vänjer sig grisarna nog snart smile.gif Å andra sidan, risken är kanske att de lär sig tolka skyltar (grisar är smarta laugh.gif)), fast det vore kanske bra - då kunde man ju sätta upp skyltar i skogen med varning för bilar och då skulle vi kanske kunna minska antalet grisolyckor, vilket ju vore en välsignelse för både bilister och grisar!!! angel_not.gif
henriks
Man kanske rent av skall sätta upp kameror som varnar GRISARNA för jägarna?

En kamera i vapenskåpet, och en i hundgården - om det är försvinner något ur det ena eller andra så pinglar det en klocka i ett halsband på grisen?
Grå
CITAT (henriks @ 15-10-2009, 17:16) *
En kamera i vapenskåpet, och en i hundgården - om det är försvinner något ur det ena eller andra så pinglar det en klocka i ett halsband på grisen?

a0a.gif

Jägarna kanske bara tror att vildsvin har bra lukt och hörsel? I själva verket är det ett avancerat elektroniskt spår- och signalsystem som de har riggat upp efter att ha kartlagt hela jägarsällskapet under många år... biggrin.gif
mollys_matte
Jo, tanter är mycket för det där med att plantera saker *fnissar*

Från början hölls vildsvin i hängn lite varstans (troligen på gods tillhörande sånna jägare du tror alla jägare är)
Några rymde, andra släpptes ut (varför vet bara de som släppt dem). Nu tror jag inte det finns vildsvinshängn någonstans längre. Utan de härjar fritt och blir bara fler och fler och fler och fler och fler och fler...

Förövrigt är det stillbilder kamerorna tar, och de sitter så de fotograferar själva åtel, alltså matplatsen.
Så springer man inte fram och stjäl ärtor (vilket förekommer) så behöver man inte oroa sig!
xlxl67
CITAT (henriks @ 15-10-2009, 17:16) *
Man kanske rent av skall sätta upp kameror som varnar GRISARNA för jägarna?

Hahaha bra förslag. Annars tycker jag det är allt för mga som inte har respekt för naturen och bara är där för att plocka åt sig det bästa så det där med kameror verkar lite vrickat.

mollys_matte
Skälet att de inte skyltar med kamerorna är ju helt enkelt för att man måste ha tillstånd för att ha dem.
Och det är ju inte helt lätt att få tillstånd med kameraövervakning på allmänna platser...
Kanske om jag hägnade in, men hur tusan ska då vildsvinen komma till åteln om man har satt gunnebo runt omkring det??? wacko.gif

Har lite skojiga historier från några åtelkameror.
Vid vår egen (som vi tagit bort nu) är väl inte så skojigt men där var det en gubbe som klättrat upp i trädet där den satt och glodde rätt in i kameran på flera bilder (och då tar kameran med fördröjning, så han måste hängt där länge för att hamna på så många bilder)
Min morbro som bor på annan ort har vid sin åtel fångat en av polackerna vid en närliggande gård på bild.
I full färd med att försöka stjäla vajrar som sköter själva foderautomaten. Det var tydligen inte så lätt, för han gav upp efter ett tag.
Sen en annan åtel historia som dock inte innfattar en kamera.
Ofta finns ju en koja eller nåt slags skydd där jägaren vakar.
Där sitter han i godan ro för att se om det dyker upp nåt spännande, och detta var innan mörkret föll ska nämnas. Till åteln kommer det en gubbe med en hink, öppnar foderautomaten och fyller sin hink med ärtor och går. slap.gif
Motti
Här är vi också jägare !ja inte jag men gubben sonen och svärsonen !man får ju jaga vildsvin på natten med lyse däreför att de föröka sig så snabbt och är svårjagade och måste hållas i schak,hade en bekant som körde på en Galt på nästan 200 kilo bilen blev skrot tur hon överlevde.Man kan inte sluta jaga vilt!ordningen är sådan att vi måste jaga annars skulle det bli ännu fler viltolyckor inavel och så vidare.Nu finns det ju olika slags jägare !de som viltvårdar och ha koll på viltstamen sen finns det dom som bara jagar "kött" men de är nog väldigt få,i dag kräver Länstyrelsen att du ha koll på ditt vilt på dina marker tex avelsdjur som är starka och friska hur många svin du har på din mark eller hur mycket älg och kön avkomma osv.Alla kör väl bil kan jag tro ?vem vill köra på en Älg eller ett Vildsvin ?här på Höglandet har vi just nu haft månag viltolyckor med svin och älg.Vi måste skjuta av en del annars tar det en ände med förskräckelse.Föresten har människan jagat sen tidernas begynelse.
Nauti
Synd att man inte vet var de har kamerorna. Då hade man kunnat plocka hem skiten så hade de gått med ekonomisk förlust där i alla fall.

Det där med att skrämma iväg djuren när jägarna kommer är en bra idé. Jobbigt bara om man får en vansinnig jägare i hälarna tongue.gif
Motti
En liten fråga bara ?vad tror ni händer om man förbjuder jakt ?
xlxl67
Jakt skall väl inte förbjudas utan det är väl metoder som inte känns riktigt etiska som gäller?
ängsvädd
CITAT (Motti @ 15-10-2009, 22:14) *

Jag tror det blir balans i naturen - rovdjuren får föröka sig - de håller efter bytesdjuren - trafiken dödar många djur - både rovdjur o bytesdjur.
varghem
Olagligt att sätta upp kameror men ingen kan göra nåt åt saken?? hmmmmmmmmm
tycker det pjoskas lite väl mycket med jägarna, det finns bra sådana, säger inget om dom, men en hel jäkla massa rötägg är det nog däremellan.
Vad har vildsvinen gjort för ont att dom måste övervakas? Är dom lika "farliga" som vargen? för den stackarn är då förföljd av dom flesta jägare, och jag har förstått att det är frågan om att ingen annan ska ta deras byten. *suck* tacka vet jag Jaktmästaren hemma i Tyskland som håller ordning och reda på viltet och vad som ska skjutas av. Dvs sjuka och gamla djur i första hand.

CITAT (Motti @ 15-10-2009, 22:14) *

Då kanske rovdjuren får en chans???
Motti
Visst trafiken dödar många djur !men många människor blir också dödade och skadade i viltoluckor,rovdjuren skulle ta hand om överskottet !men då får vi ju tillåta björn och Varg i hela Sverige annars har ju inte varken Älgen eller Vildsvinet några naturliga fiende här !
Orkidétjuven
Klart vi ska ha rovdjur. Allt annat är bara dumt snack.
Grå
Motti, jag är inte emot jakt, jag är emot teknofjollor som ränner omrking i skogen och leker indianer och vita mot djuren.
Vad är meningen med att jaga i hägn?
Vad är skillnaden mellan en jägare och en slaktare? När ska jägarna börja sätta sändare på viltet så att de ser exakt var de befinner sig så att det "bara är att åka och hämta"?
Skjut av de jävla vildsvinen då, för det är ju uppenbarligen jägarna som sett till att de finns här, liksom med kanadagässen? Spräng dem, gör vad ni vill men plocka bort ert jävla skrot ifrån skogen.
Orkidétjuven
"Under björnjakten, som avslutades på torsdagen, fälldes fyra honor som hade ungar, vilket är förbjudet. Tio björnar sköts men dog inte utan sprang iväg från platsen."

http://www.dn.se/nyheter/sverige/lansstyre...-bjorn-1.975689

Folk ska inte få ha vapen!!!! De är fiender även till sina egna ägare.
Grå
Hellre vapen än snaror och. gropar och fällor. Synd att människan inte utvecklar skallen i samma takt som teknologin bara...
varghem
CITAT (Motti @ 16-10-2009, 00:09) *
Visst trafiken dödar många djur !men många människor blir också dödade och skadade i viltoluckor,rovdjuren skulle ta hand om överskottet !men då får vi ju tillåta björn och Varg i hela Sverige annars har ju inte varken Älgen eller Vildsvinet några naturliga fiende här !

Ursäkta men tillåta??? Det är vi som inkräktar på deras område, inte tvärtom.
Motti
Jag kan gärna hålla med om att det finns jägare som bara ser kött och som ser ut som julgranar när de ger sig ut i skogen med sina högteck automatvapen och allt vad det är ,det är en helt annan sorts jägare som det inte finns så många av lyckligtvis men de finns !men de gammla hederliga jägarna finns ju också dom som kan gå ut en hel dag och gå mil men ändå inte skjuta för att de vill ha koll på sina älgstammar och annat vilt och vill då inte skjuta de största djuren för fortplantningens skull, de ser om och varför det behöver skjutas av.Min gubbe och hans lag jagade i måndags utan att skjuta något, de tyckte den tjuren som fanns skulle sparas de hade även rätt att skjuta två kalvar men lät bli.För dom är det så mycket mer än bara jakten de kopplade av och hade det trevligt också.

Varghem !jag håller med dig !men ingen vill ju ha Björn och Varg inpå husknutarna inte ens dom som bor ute i skogen i Norr !vi kan inte bara låta det vilda explodera utan avskjutning här i söder därför att det är så tätbefolkat plus att det skulle dra med sig vida problem för både vlitet och oss människor.
KRT
CITAT (varghem @ 16-10-2009, 08:13) *
Ursäkta men tillåta??? Det är vi som inkräktar på deras område, inte tvärtom.

Jag håller med dig, tro mig jag är absolut för att vi ska ha fler av de stora rovdjuren i Sverige, och anser att ekostystemte mår mycket bättre så.
MEN fråga de som har renar vad de anser om att öka sammen av björn, järv och varg? Fråga folk i värmland (t.ex.) som har får/lamm om de vill ha fler vargar. Osv osv osv. Eller ta Norge som ecxempel - fråga vad de anser om varg (de skjöt bort flera vargar som levde på gränsen eftersom de inte ville ha varg i bygden.....).

Tyvärr är det så att idag, som samhäller och attityderna ser ut, går det inte att tillämpa "ekologi" dvs låta rovdjur och bytesdjur hålla sig själva i balans. Så enkelt är det bara och den som tror eller påstår något annat har fel. Man kan HOPPAS och VILJA att det ska bli på annat sätt, och kanske kommer vi dit någon dag - men idag är inte den dagen.

Ingen som har sett vad överpopulation av ett område leder till, kan vara emot jakt, för att se djur som svälter till döds, får smittsamma sjukdomar eller likande är så fruktansvärt mycket värre än jakt. Kommer aldrig glömma kaninpestdrabbade kaniner som svalt ihjäl eller blev levande upphackade av måsar/trutar/kråkor/kajor eftersom de inte kunde fly (eftersom de var blinda och utmärglade av pest). Tycker man det är bättre än jakt, då kan man inte med gott samvete kalla sig djurvän!
Motti
Kan ta ett exempel här då !A6 som nu mer är ett affärscentrum var för ett millitärt område ,vi hade en bekant som var Armeteckniker där plus en vänn som var Fanjukare ,på A6 området hade de en Rådjurstam som ingen jagade på på många år ,där blev det sjukdomar som Basthorn missbildiningar på kiden som dog plågsamt plus innavel tills A6 jakt enhet sökte tillstånd att jaga det sjuka viltet och försöka skapa en frisk Rådjurstam på Rådjur,.Det lidandet som fanns i den stammen var hemsk!skulle det varit humant att låta det fortsätta ?Tror inte många vet alls vad de pratar om när det gäller viltstammen,det är bara att läsa på och inte sätta männskliga värderingar på djur.
Orkidétjuven
Jag tror det en en sak att ha avskjutning för det är humant mot sjuka och skadade djur för att de ska slippa lida men att gå runt och skjuta för att hålla ner populationer och ha en frisk stam är en annan. Har man rovdjur så tar de hand om det själva.
Naturen är grym men så fungerar den.

Jag förstår om folk är rädda om det finns rovdjur in på huskanten, men vill man bo i skogen så får man ta det. Samma sak folk som gnäller på måsar som bor vid vatten.
Är man rädd om sina får och lamm så får man se till att skydda dem bättre, men avskjutning tycker inte jag är ett alternativ. Undantag är ju dock problemen om de börjar springa runt i städerna och vid mänsklig aktivitet. Men som det är just nu så är ju det mest enstaka individer som gör det.

JAg säger bara typ vad jag tycker och jag kanske är lite blåögd kan tyckas? Jag vet att saker inte är lätt men jag hoppas att det blir bättre framöver och hoppas att rovdjuren får en bättre framtid där de får sköta sig själv.

CITAT (Motti @ 16-10-2009, 22:10) *
Kan ta ett exempel här då !A6 som nu mer är ett affärscentrum var för ett millitärt område ,vi hade en bekant som var Armeteckniker där plus en vänn som var Fanjukare ,på A6 området hade de en Rådjurstam som ingen jagade på på många år ,där blev det sjukdomar som Basthorn missbildiningar på kiden som dog plågsamt plus innavel tills A6 jakt enhet sökte tillstånd att jaga det sjuka viltet och försöka skapa en frisk Rådjurstam på Rådjur,.Det lidandet som fanns i den stammen var hemsk!skulle det varit humant att låta det fortsätta ?Tror inte många vet alls vad de pratar om när det gäller viltstammen,det är bara att läsa på och inte sätta männskliga värderingar på djur.

LIten fråga bara, men var detta område instängt på ngt vis eftersom det blev inavel? Borde inte chansen till inavel bli högre om man skjuter av flera djur och låter en mindre grupp djur föröka sig. Eller tillförde man nya djur utifrån?

A6 området i Jönköping vi pratar om?
Gunilla T
CITAT (Motti @ 16-10-2009, 22:10) *
Tror inte många vet alls vad de pratar om när det gäller viltstammen,det är bara att läsa på och inte sätta männskliga värderingar på djur.

Personligen tycker jag det är alldeles förträffligt att så många tycker till och engagerar sig i djurfrågor. Människor som ser på djur utifrån djurens egenvärde och inte enbart i termer av nytta/onytta för mänskligheten har mycket att bidra med i synen på naturen och allt som lever där.

Jag tycker absolut inte att endast jägare med respektive är de som sitter inne med sanningar och lösningar och har tolkningsföreträde när det gäller djuren i vår natur.

"Mänskliga värderingar på djur"..?.....vad skulle det annars vara?
*Stintan*
Först skulle jag vilja säga att jag också hatar skrot i skogarna. Men jag skulle nog vilja påstå att de som skroter ner mest i skogen är helt andra människor än jägarna. När det gäller jakt så inser jag att det är ett nödvändigt ont. En del av mig säger att jag inte gillar att man jagar och en annan del att man måste jaga. Här pratas det om att låta rovdjursstammarna öka och låta naturen sköta sig självt men jag undrar en sak och det är: när slutade människan vara ett rovdjur?

Jägare behövs mer än till att jaga. Dom sysslar även med viltvård och eftersök mm. Skogen jag går i tillhör någon och för denna någon är skogen en inkomstkälla som beskattas. Skogsägaren är ju jakträttsinnehavare, om inte den rätten är utarrenderad, och naturligtvis vill skogsägaren nyttja skogen på bästa sätt. Det innebär bl.a. att viss jakt kan vara nödvändig i området för att få balans. Har man fått sin skog invaderad av vildsvin, som inte finns här naturligt, så kan jag förstå att man tar till knep för att kunna komma åt dom eftersom dom gör väldigt stor skada och lär vara oerhört svårjagade.
Grå
CITAT (*Stintan* @ 17-10-2009, 12:27) *
Först skulle jag vilja säga att jag också hatar skrot i skogarna. Men jag skulle nog vilja påstå att de som skroter ner mest i skogen är helt andra människor än jägarna.

Långkalsongsbönder, ja. Deras jävla taggtrådar, hinkar, trasiga maskiner, oljefat och ensilageplastsjok som man får snubbla omkring mellan. Men de förtjänar en helt egen hatkampanj. Just nu är det övervakningskameror i skogarna som Alfons ska bajsa på.
ängsvädd
Det är en stor skillnad på människan och rovdjuren - rovdjuren tar de sjuka och svaga - männsikan kan skjuta de bästa o friskaste djuren sad.gif Det är inte bra för bytesdjursstammarna.
Bettis
CITAT (ängsvädd @ 17-10-2009, 13:18) *
männsikan kan skjuta de bästa o friskaste djuren sad.gif Det är inte bra för bytesdjursstammarna.

En "vettig" jägare skjuter inte du bästa djuren dom vill h*n ha kvar.
ängsvädd
CITAT (Bettis @ 17-10-2009, 13:24) *
En "vettig" jägare skjuter inte du bästa djuren dom vill h*n ha kvar.

En jägare kan knappast veta vilka djur som är bäst - har bäst gener - springer snabbast m m m m

Många vill väl ha jakttroféer som hornen - x-taggare.

Sen finns det hur många rötägg som helst inom jägarkåren sad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon