CITAT (varghem @ 16-10-2009, 08:13)

Ursäkta men tillåta??? Det är vi som inkräktar på deras område, inte tvärtom.
Jag håller med dig, tro mig jag är absolut för att vi ska ha fler av de stora rovdjuren i Sverige, och anser att ekostystemte mår mycket bättre så.
MEN fråga de som har renar vad de anser om att öka sammen av björn, järv och varg? Fråga folk i värmland (t.ex.) som har får/lamm om de vill ha fler vargar. Osv osv osv. Eller ta Norge som ecxempel - fråga vad de anser om varg (de skjöt bort flera vargar som levde på gränsen eftersom de inte ville ha varg i bygden.....).
Tyvärr är det så att idag, som samhäller och attityderna ser ut, går det inte att tillämpa "ekologi" dvs låta rovdjur och bytesdjur hålla sig själva i balans. Så enkelt är det bara och den som tror eller påstår något annat har fel. Man kan HOPPAS och VILJA att det ska bli på annat sätt, och kanske kommer vi dit någon dag - men idag är inte den dagen.
Ingen som har sett vad överpopulation av ett område leder till, kan vara emot jakt, för att se djur som svälter till döds, får smittsamma sjukdomar eller likande är så fruktansvärt mycket värre än jakt. Kommer aldrig glömma kaninpestdrabbade kaniner som svalt ihjäl eller blev levande upphackade av måsar/trutar/kråkor/kajor eftersom de inte kunde fly (eftersom de var blinda och utmärglade av pest). Tycker man det är bättre än jakt, då kan man inte med gott samvete kalla sig djurvän!