Det blev långt, men så går det när man har många djur.
Jag har haft två utbrytarkungar genom åren. Den första var en dvärghamster som bodde i ett rymningssäkrat akvarium. När hon kände sig bortglömd dom dagar jag hade mycket att göra så rymde hon ändå och letade upp första bästa sällskap, pappa vaknade med henne på kudden en natt och jag har fortfarande inte listat ut hur hon tog sig ut ur akvariet och upp i sängen.
Den andra är en kanin som jag har nu som flera gånger tagit sig ur en hage av kompostgaller trots att han inte kan hoppa över, krypa under eller ta sig ut mellan gallren. Min andra kanin kan iaf inte ta sig ut (än).
Mina hundar skaffar sig uppmärksamhet på två olika sätt. Teffex studsar brevid en och puttar på en med framtassarna i varje skutt. Han når lätt 120 cm upp i luften och har smällt i min haka ett flertal gånger när jag ska böja mig ner och hälsa. Taro som bara är 6 månader än så länge har inte fått full kontroll på skuttandet och väljer att joddla istället. Jag är rätt säker på att han försöker skälla, men i en takt på 3-5 skall i sekunden. Fungerar inte det så kan man alltid skrika (om ni har hört en skrikande griskulting så vet ni hur han låter, högt och gällt).
Något som är väldigt speciellt med Taro är att han ska sjunga med i introlåten till "Two and a half men". Spelar man den flera gånger i rad så får han till ett ordentligt ylande, annars håller han sig oftast till lite gnäll och skrik.
Tira, en av katterna, blir överlycklig så fort jag ska ställa ner vattenskålen. Hon trängs och låter som att hon inte sett vatten på flera dagar, även om hon drack för 5 minuter sedan. Hon brukar även smyga på mig och hundarna i skogen. Man hör bjällran någonstans bland träden och ropar på henne. Då blir det tyst, jag fortsätter gå och det hela upprepar sig några gånger. När jag senare går förbi samma ställa på väg hem från promenaden så rusar hon ut från skogen och rakt framför mina fötter, helt övertygad om att jag inte hört henne innan och överlycklig över att hon är så bra på smyga.
Båda katterna följer med på hundpromenader regelbundet och folk stirrar otroligt mycket när alla går huller om buller utan koppel.
Katterna blev utekatter först i somras och som väntat kom det en dag då de lyckades i jakten trots bjällror på halsbanden. Det första bytet var en leksaksmus, Tiras favoritleksak.
--------------------
Carpe omnius
Ogräs, oönskad växtlighet, främst örtartade växter, som har benägenhet att uppträda där de inte är önskvärda.
|