Köldperioden som behövs för att väcka vissa fröer så att de gror måste alltid inträffa
efter att fröet är sått, dvs börjat suga åt sig fukt. Att förvara torra fröer i frys eller kyl påverkar alltså inte denna process.
För många fröer räcker det med en kallperiod på 5-6 veckor, men vissa behöver så mycket som 12 veckor, och en del två vintrar med sommar emellan...
Det är som regel inte de låga temperaturerna som är avgörande, utan mer de temperaturväxlingar som sker under vinter och vår. Omväxlande frost och plusgrader. Därför fungerar det bättre att ställa fröerna ute än i kylskåpet (och frys kan vara rena katastrofen...) som ju håller en konstant temperatur. Om fröet inte
behöver denna kallperiod tar det nästan aldrig skada av det i allafall. Jag brukar så och ställa ut frösåderna om jag är osäker på vad som behövs för en viss art. Och jag brukar så inne och ställa ut ett dygn senare, ungefär som du läst.
Jag sår de fröer jag har nu, men sen brukar det bli fler sådder i januari-mars, då fröfirmorna släppt sina nya kataloger. Ofta räcker det med en halv vinter för att väcka fröerna.
CITAT (MariaS @ 20-10-2009, 23:24)

Alla sådder brukar sen gynnas av att man ger dem undervärme. Antingen att man ställer såkärl på exempelvis element, golvvärme, ljusramp eller skaffar en "frökuvös".
Du hann svara medan jag skrev mitt inlägg. Jag tänkte bara säga att om man sår perenner så är det långt ifrån
nödvändigt att ta in dem i värmen. Man kan gott låta dem stå ute och "gro med våren" även här i zon 5. Men om man är otålig och har möjlighet till extraljus så kan det ju vara roligt. Själv har jag ingen plats för perennerna inomhus.