|
Det har pratats rätt mycket om stratifiering, köldbehandling av frön här. Men hjälp, jag är helt novis och kan inte hitta riktigt vad jag söker. Så jag hoppas att ni klargör lite. Risk för återupprepning kanske...
Innebär stratifiering alltid att man *sår* fröna i jord och låter dem övervintra i kyla? Eller kan det räcka att man förvarar de torra fröna i kallt utrymme, i minusgder eller kanske t.o.m. i kylskåp över vintern? Ursäkta om det är en dum fråga.
Jag planerar att så nu på senhösten i krukor och låta dem vara utomhus, på en hylla på välskyddad altan, under tak. Jag bor i zon 5, så vintern är nästan här redan. jag har läst här litegrann, och hittat tipset att man sår inomhus, vattnar, och låter krukan stå inne en dag eller två och lyfter ut sedan på övervintringsplatsen.
Är det riktigt?
Du har nog förstått ganska rätt, men jag hjälper dig lite till på traven.
Det finns två typer av stratifiering, kall och varm. Den varma innebär att man lägger fröet i varmt vatten 1-2dygn innan sådd. Kallstratifiering kan göras på två sätt: 1: lägg fröna i en glasburk med lock, fyll på med ca 1dl vermikulit. Skaka burken och slå på lite vatten så att allt blir fuktigt och ställ sedan i kylskåp. Burken bör stå minst 8veckor i kylskåpet.
2: Man sår fröna i fuktig jord i kruka. Täck krukan (eller kärlet) och ställ sen ut det på skyddad plats utomhus. Med denna metoden tar man in sådderna när ljuset börjar återvända i februari.
I vissa fall kan bägge metoder behöva användas, som t.ex. vissa palmfrön.
Alla sådder brukar sen gynnas av att man ger dem undervärme. Antingen att man ställer såkärl på exempelvis element, golvvärme, ljusramp eller skaffar en "frökuvös".
Eva 33c
20-10-2009, 22:39
Köldperioden som behövs för att väcka vissa fröer så att de gror måste alltid inträffa efter att fröet är sått, dvs börjat suga åt sig fukt. Att förvara torra fröer i frys eller kyl påverkar alltså inte denna process. För många fröer räcker det med en kallperiod på 5-6 veckor, men vissa behöver så mycket som 12 veckor, och en del två vintrar med sommar emellan... Det är som regel inte de låga temperaturerna som är avgörande, utan mer de temperaturväxlingar som sker under vinter och vår. Omväxlande frost och plusgrader. Därför fungerar det bättre att ställa fröerna ute än i kylskåpet (och frys kan vara rena katastrofen...) som ju håller en konstant temperatur. Om fröet inte behöver denna kallperiod tar det nästan aldrig skada av det i allafall. Jag brukar så och ställa ut frösåderna om jag är osäker på vad som behövs för en viss art. Och jag brukar så inne och ställa ut ett dygn senare, ungefär som du läst. Jag sår de fröer jag har nu, men sen brukar det bli fler sådder i januari-mars, då fröfirmorna släppt sina nya kataloger. Ofta räcker det med en halv vinter för att väcka fröerna. CITAT (MariaS @ 20-10-2009, 23:24)  Alla sådder brukar sen gynnas av att man ger dem undervärme. Antingen att man ställer såkärl på exempelvis element, golvvärme, ljusramp eller skaffar en "frökuvös". Du hann svara medan jag skrev mitt inlägg. Jag tänkte bara säga att om man sår perenner så är det långt ifrån nödvändigt att ta in dem i värmen. Man kan gott låta dem stå ute och "gro med våren" även här i zon 5. Men om man är otålig och har möjlighet till extraljus så kan det ju vara roligt. Själv har jag ingen plats för perennerna inomhus.
CITAT (Eva 33c @ 20-10-2009, 23:39)  ..... Jag tänkte bara säga att om man sår perenner så är det långt ifrån nödvändigt att ta in dem i värmen. Man kan gott låta dem stå ute och "gro med våren" även här i zon 5. Men om man är otålig och har möjlighet till extraljus så kan det ju vara roligt. Själv har jag ingen plats för perennerna inomhus.  Nu är det så, att jag är bortrest ända in på början av april. Då är det fortfarande snö här. På dagarna *kan* det bli plusgrader men på nätterna är det fortfarande massor av minus. Alltså kommer jagatt göra som Eva33c, låta dem gro själva med våren. Jag har heller ingen plats inomhus för perenner. Sen en nybörjarfråga till (utanför tråden): Vad är vermikulit? Jag har sett på bilder att det ibland finns vita små kulor blandade i jorden, och tror att det är det... Ser ut som små frigolitflingor. Var köper man det? Handelsträdgårdar har inte öppet nu häromkring. Plantagen? Blomsteraffärer?
DykUnderYtan
21-10-2009, 09:43
Det är perlite som är vita små korn. Vermiculit är mer beige i färgen, hjälper till att behålla fukten. Finns lite överallt på Plantagen, hos många stormarknader som har lite växter också. Även zooaffärer KAN ha vermiculit, framför allt om de säljer reptiltillbehör, då man använder vermikulit när man föder upp t ex ormar.
Vermikulit används också att packa kemikalier i vid transport. Bukar finnas hinkvis på labb eller andra ställen där man använder kemikalier. Visste dock inte att det användes för att behålla fukt, på labb används det för att suga upp evt spill....
Hej
Om man sår på hösten i krukor. Krukorna behöver väl inte nödvändigtvis stå ute? Det kan väl gå lika bra i ett isolerat kallförråd ? Så får dom iaf vara ifred för fåglar...Varför ska dom täckas med snö? För att behålla fukten?
Hälsn Tepa
CITAT (tepa @ 21-10-2009, 11:08)  Hej
Om man sår på hösten i krukor. Krukorna behöver väl inte nödvändigtvis stå ute? Det kan väl gå lika bra i ett isolerat kallförråd ? Så får dom iaf vara ifred för fåglar...Varför ska dom täckas med snö? För att behålla fukten?
Hälsn Tepa Man täcker sådderna med snö om det finns. Snön isolerar mot den starkaste kylan. Fukten behåller man genom att ställa sådderna i plastpåsar eller täcker dem med något. Vitsen med att ha sådderna ute, är att de utsätts för naturliga temperaturvariationer. Då blir det samma sak som om fröna hade fått sprida sig fritt i naturen. Om man ställer dem i ett isolerat kallförråd, får man samma sak som om sådden hade stått i ett kylskåp. Man väljer helt enkelt det som är mest praktiskt för en själv.
Eva 33c
21-10-2009, 10:57
Appropå perlite och vermiculite så använder jag perliten (eller minsta sortens lecakulor) och blandar i såjorden (om det inte redan är sån i) Det gör att jorden i krukorna blir mer luftig och "stabil", den sjunker inte ihop och blir kompakt så rötterna utvecklas bra. Har stor betydelse när man sår perenner som ska stå ute i flera månader. Till tomater och sånt som gror fort spelar det inte riktigt lika stor roll. Vermiculiten (som är ett slags lera eller lerskiffer tror jag, men behandlat på nåt vis...) kan suga upp och hålla fukt, den strör jag ovanpå fröerna så att inte jordytan och fröerna torkar ut så lätt.
Det är inte nödvändigt att använda dessa material, grus och grov sand fungerar också fint. Men det är väldigt enkelt att köpa och ta hem några påsar av vermiculit mm. Grus och sand är lite omständigare...
Jag brukar använda halksand 2-4 mm. 15 kg kostar under 40:-. Jag både blandar den i jorden och täcker sådder som ska stå ett tag. Jag tycker den är lätt att ”ha att gör med”. Den blir inte grön och flyter inte upp när man vattnar.
/Anki
CITAT (MariaS @ 21-10-2009, 10:13)  Man täcker sådderna med snö om det finns. Snön isolerar mot den starkaste kylan. Fukten behåller man genom att ställa sådderna i plastpåsar eller täcker dem med något.
Vitsen med att ha sådderna ute, är att de utsätts för naturliga temperaturvariationer. Då blir det samma sak som om fröna hade fått sprida sig fritt i naturen. Om man ställer dem i ett isolerat kallförråd, får man samma sak som om sådden hade stått i ett kylskåp. Man väljer helt enkelt det som är mest praktiskt för en själv. Jasså, Maria. Tack. Det blir att ställa dom ute då. Jag har gamla täcken jag kan täcka med om det inte blir någon snö. Men först plastpåse. Hälsn Tepa
Eva 33c
21-10-2009, 12:00
CITAT (Anki V @ 21-10-2009, 12:18)  Jag brukar använda halksand 2-4 mm. 15 kg kostar under 40:-. Jag både blandar den i jorden och täcker sådder som ska stå ett tag. Jag tycker den är lätt att ”ha att gör med”. Den blir inte grön och flyter inte upp när man vattnar.
/Anki Ja halksand har jag också spanat efter på bensinmackar mm, men här säljs bara salt i påsar på vinter... Så jag gav upp, men ska nog hålla ögonen öppna nu i vinter igen.
Jag har för mig att jag brukar köpa den på K-rauta....... ......Nu har jag Googlat och K-rauta har den i sitt sortement. /Anki
Eva 33c
21-10-2009, 17:25
Nu har jag googlat och jag har 10mil till närmaste K-rauta, synd. Fast det måste ju finnas fler....
Har man ett grustag i närheten, så heter det istället 3-5mm kross/isgrus. Kommer man med en hink, brukar de bara peka och visa var man kan hämta gratis.
Eva 33c
21-10-2009, 20:23
Jag tror inte jag har något grustag i närheten. Men det finns väl bolag som handlar med sand och grus förstås. Man kan ju ringa dit och fråga, men jag vet inte om de har några "lager" här i närheten eller hämtar sitt material längre bort vid beställningar. Det kanske är enklare med en påse vermiculit på Plantagen trots allt  .
Rosmarin
22-10-2009, 09:07
Kanske du kunde fråga de som har hand om vinterväghållningen i din kommun? Entek eller vilka det kan tänkas vara?
CITAT (Rosmarin @ 22-10-2009, 10:07)  Kanske du kunde fråga de som har hand om vinterväghållningen i din kommun? Entek eller vilka det kan tänkas vara? Sanden för vinterväghållningen hos Vägverket kan vara blandad med salt, inte alls bra! Jag har bra tillgång på både sand och grus, vi har högar på gården, som blev beställda för något som inte blev gjort..... Hur är det med sågspån? Det har jag också bra tillgång till. Jag har förstttr att vissa träslag kan han terpentinliknande ämnen som kan vara skadliga för rötter. Men gammalt ljust sågspån? Kan det vara bra i jorden?
Rosmarin
22-10-2009, 09:25
CITAT (RitRat @ 22-10-2009, 10:17)  Sanden för vinterväghållningen hos Vägverket kan vara blandad med salt, inte alls bra!
..... Ja det måste man ju kolla såklart. Att sanden är ren sand och inget annat. Kunde bli ganska katastrofartat annars.
Jag har nu sått i krukor och ställt under en bänk ute. Jag la först ett lager med tujakvistar i botten sedan fiberduk på det, krukorna, fiberduk över krukorna och därpå mer tujakvistar. Vad tror ni om det? Kan ju skotta över snö sedan också (om det kommer, vill säga). Har inte lagt någon sand, grus, vermikulit eller perlit överst i krukorna, bara såjord...
Planerar inte att ta in dem sedan i vår utan trol får de växa i krukorna och så får jag se hur jag ska hantera de små plantorna vidare om det kommer några små plantor, vill säga.
Detta är första gången jag gör en höstsådd så jag tycker det är sååå spännande!
CITAT (Rosmarin @ 22-10-2009, 10:25)  Ja det måste man ju kolla såklart. Att sanden är ren sand och inget annat. Kunde bli ganska katastrofartat annars.  Ni skulle ha sett killen i kassans min första gången jag köpte halksand och slet upp påsen för att smaka på innehållet. /Anki
blomkronan
23-10-2009, 07:27
Rosmarin
23-10-2009, 13:58
CITAT (Anki V @ 23-10-2009, 06:10)  Ni skulle ha sett killen i kassans min första gången jag köpte halksand och slet upp påsen för att smaka på innehållet. /Anki  Du är ju helt underbar!
CITAT (Anki V @ 23-10-2009, 06:10)  Ni skulle ha sett killen i kassans min första gången jag köpte halksand och slet upp påsen för att smaka på innehållet. /Anki Typ, nej jag är inte gravid och har cravings...
Eva 33c
23-10-2009, 18:45
CITAT (Peztis @ 22-10-2009, 22:34)  Jag har nu sått i krukor och ställt under en bänk ute. Jag la först ett lager med tujakvistar i botten sedan fiberduk på det, krukorna, fiberduk över krukorna och därpå mer tujakvistar. Vad tror ni om det? Kan ju skotta över snö sedan också (om det kommer, vill säga). Det kommer säkert att gå bra. Men jag tror inte du behövt lägga ris och duk under krukorna. Kylan kommer ju från luften och inte från marken. Men det har ingen praktisk betydelse när det handlar om sådder.
Tummelisa
02-12-2009, 21:13
CITAT (RitRat @ 21-10-2009, 08:59)  Vad är vermikulit? vermikulit, liksom perlite, är en mineral, sten som är ¨poppade¨i hög värme. som ett popkorn. tror leca är samma sak, men av lera.
Det är väl dags att väcka denna tråd till liv - det börjar bli dags att planera höstsådderna.
Blev nyfiken på vad "såjordstillbehören" är gjorda av och detta hittade jag:
Leca Leca är en förkortning av Light Expanded Clay Aggregate. Fritt översatt lätt expanderad lera. Den kalkfattiga och finkorniga leran torkas och expanderas i ugnar.
Vermiculite Vermikulite hör till en grupp lermineraler, som är vattenhaltiga och laminära. Obehandlad vermikulite liknar till utseendet glimmer. Råvaran krossas, sorteras och levereras i olika storlekar. Obearbetad, rå vermikulite består av tunna flata skivor. Vid uppvärmning till ca 1000 grader C kommer den bildade vattenånga att expandera vermikuliten. Den får då en bälgliknande struktur med en konsistens som kork med en mycket stor yta och låg volymvikt.
Perlit Perlit är ett vulkaniskt glasmineral med relativt hög vattenhalt. När mineralet hettas upp till runt 1000 °C expanderar det och blir vitt och poröst, det ser ut ungefär som söndersmulad frigolit
Tack Peztis, bra fakta! Fast för mig funkade det utmärkt med vanlig såjord för perennsådderna för ett år sedan. Trots den extra hårda vintern klarade de sig utmärkt i en bokhylla på altanen. De grodde bra på våren. Jag skolade om några mitt i sommaren, några glest sådda satte jag först nu i slutet av september i en pallkrage för en till övervintring.
kerstin z5-6
10-10-2010, 19:12
Precis som det ska vara ! man sår utefter sina förutsättningar rent praktiskt och efter önskemål-dvs när man vill att de ska gro.Sällan ett enda råd som gäller för alla
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|