CITAT (Powerowic @ 21-10-2009, 13:34)

vi har en amaryllis som börjar närma sig tjugo år, den får stå kvar grön året om i krukan och blommar ändå, fast blommningen kan infalla närsomhelst, sist blommade den i september
våran här har jag kvar i kruka, tar aldrig ur den förutom vid ev omplantering. den är ute under den frostfria perioden sedan in med kruka och allt in i kylskåpet under vintern. den blommar alltid vid samma tidpunkt dvs vinter-försommar och varje år. sedan har jag några mindre plus en massa frösådder dessa får övervintra i köket med extra ljus.
det går också ha den som ni har det inne åretrunt, och då är det inte kylan som styr blomningen utan ev torka. det är kanske därför den blommar lite som då ni kanske ger den lite torrare perioder ibland. lika så kanske det blir lite svalare vintertid även om inte ni märker det. för jag vet några som har sina amaryllis inne året runt och har fina ex. men sedan är det ju också olika klimat inne för växterna en del trivs bättre i ett annat hus och trivs sämre i ett annat. man får helt enkelt testa sig fram och se vad som funkar för en.
dock så mår amaryllisen bra av att vara ute, löken ökar i omfång när det är svalt plus får den en god och vital tillväxt.