CITAT (Huggorm @ 22-10-2009, 16:08)

En vargstam bestående av friska, ej inavlade individer skulle jag kunna acceptera. Hundar bör hållas kopplade i alla fall, och det vore skönt att minska ner den hungriga rådjursstammen en del. Men det får inte vara idiotvargar som den som strövade förbi mitt föräldrahem på åttiotalet. Jag minns den fortfarande fast jag inte var många år då, och jag minns också att den tog ett flertal får av oss bara för skojs skull. Den lämnade ett blodigt spår efter sig från sina hemtrakter i norra Sverige och ända tills den plats där en bonde slutligen sköt den.
Vet inte om det var så i ert fall men många rovdjur (inte bara varg, utan även björn och järv) återkommer till sitt byte tills det är helt uppätet. Om man då tar bort kadavret tvingas de döda ett nytt djur nästa dag, osv osv osv. Eftersom en ensam varg är i underläge (då dessa djur egentligen är flockdjur och skapade för att jaga och leva i flock) är det ju självklart att de tar det enklaste bytet - de är inte dumma.
F.ö. även om vargar är intelligenta så kan de inte tänka som männsikor de har inga dolda avsikter och deras uppsåt är att skaffa mat. Att vissa indivier inte beter sig normalt har troligen med tidigare upplevelser att göra, eller inavel av hundgener i bakgrunden, inte att de VILL skrämmas eller ser någon utmaning i att döda så mycket som möjligt.
Jag skulle aldrig vara rädd för att möta en varg eller lo i skogen, en björn eller ett vildsvin däremot - de är opålitliga och kan orsaka STOR skada om man överraskar dem eller kommer emellan en hona och hennes ungar. Jag inser dock att invånare i vargland har en annan syn på saken, däremot VET jag att mycket av rädslan orsakas av gamla vanföreställningar. Jag hörde en intervju med en man som på fullt allvar trodde den ensamma vargen i området medvetet skulle leta upp hans barn och döda dem.....
Och ska man diskutera jakthundar kan man ju fundera på hur måna hundar som dödas varje år av vargar, och hur många som stryker med i trafiken...... Tvivlar på att vargarna tar flest. F.ö. är det primärt jakthundar som arbetar långt från sin förare som riskerar att drabbas - alltså jaga med hunden i band. Visserligen kräver det bättre kondis av hundföraren, men de flesta torde väl hinna med en tax eller drever om de tränar lite.
Just rovdjursfrågan är orsaken till att jag gick ur jägareförbundet. Jag kan aldrig acceptera förbundets syn på rovdjuren och deras förvaltning. Dock anser även jag att man ine kan låta stammarna växa ohindrat och att viss (strikt kontrollerad) jakt (av tillräckliga bestånd) kan vara till viss nytta för stammen. Tyvär är det nämligen så idag att det skjuts flera vargar olagligt varje år, alltså förekommer okontrollerad jakt. Om man i stället kunde kontrollera jakten och samtidigt skärpa straffen för illegal jakt (REJÄLT) kanske man kunde komma till rätta med dessa problemen.