CITAT (Cacki @ 22-10-2009, 19:45)

Men alla ni andra då...som inte jobbar i vårdsektorn? Har ni inget att berätta om vad ni varit med om som bjudit till förbjudna skratt? Eller är det rent av så att man helt enkelt valt världens bästa och roligaste (i dubbel bemärkelse) yrke? Kanske det är därför man glatt går till jobbet trots usel lön i förhållande till slitet och ansvaret.....hmm....tål att funderas vidare på för ibland undrar man faktiskt lite själv varför man ändå så envist biter sej fast i sjukhusväggarna istället för att leta efter ett smögnare jobb...
Kan det bero på, att man har en empatisk livssyn, eller att man gillar att jobba med mäniskor?
Jag tex valde efter 25 år!!! att omskola mig, då jag ansåg attvårdyrket inte var min grej.
Vad tror du jag valde???
Precis...Jag utbildade mig till socionom....Då har man ju inte med mäniskor i kris att göra... nääädå inte alls...
Jag tror, at gillar man att jobba med (liv i allmänhet) och mäniskor i synnerhet, är det svårt att inte hamna i den offentliga sektrorn.
En liten OT som beskriver vad jag menar:
Jag jobbar inte!! that´s it!!! Vill inte ens tänka på det, men bor så att jag har en jäääätelång backe precis utanför mitt fönster/altan
Då kommer en rätt överförfriskad herre, som har noll koll på fötterna, och jag ser hur han tar ett djupt andetag, och ger sig ut för
backen.
Vi är många som håller andan, men naturligtvis rasar killen rakt in i mitt staket, och jag är övertygad om att killen slog ihjäl sig.
Då vaknar "syster yster" som inte tänker ta i sjuklingar för resten av sitt liv, och rantar ut till killen,
Visar sig vara en av kvarterets "svinpälsar" och i efterhand tyckte jag att han kunde slagit sig lite till.(då är jag ändå rätt snäll)
Hans lilla dotter skriker förtvivlat om sin pappa, och jag rantar dit, och ser hur han ser ut. Tröstar dotter och ber henne om en skituppgift, för att avleda hennes uppmärksamhet om pappa, (vet att pappan är hjärtsjuk) och säger till honom att söka vård .
Nähä tycker pappa, men jag påpekar att det är stor skillnad på axelns höjd och att allt tyder på ett brott på nyckelbenet.
men en timma senare, är det transport till sjukhus, och där får han hjärtstopp."""
Det visade sig att nyckelbenet och axelleden var bruten, och hans trauma när han rasade in i mitt stacket, utlöste en infarkt.
Jaha...jag är inte i jobb och tänker inte bry mej mera....yes sure... en gång mäniskoälskare (levande varelser) alltid mäniskoälskare (levande varelser)
Sedan om det är en mäniska eller "bara" ett litet djur, man räddar dom om man kan ändå.
Fy vad långt det blev....
skulle ju berätta om min första dag på operationen
Det blev inte som patienten hade tänkt sig.