|
Ibland har man verkligen all anledning att ifrågasätta sej själv och inse att man egentligen bara är en hjärtlös galning. Trots att man är fullt medveten om att det borde vara totalt förbjudet att ens dra på smilbanden, så kan man ändå inte låta bli att skratta hysteriskt så fort man kommer att tänka på en viss händelse. Det hemska att det är likadant varje gång minnet poppar upp i skallen på en. Mitt bidrag:
Jag har visserligen bara fått det berättat för mej och var inte med själv men tur är väl det. Att få ett hysteriskt skrattanfall i den situationen vågar jag inte ens tänka på. Det är illa nog ändå. Dels jobbar jag i sjukvården och dessutom är jag själv HLR-instruktör och har verkligen all anledning att kunna se allvaret i det hela, ändå kan jag inte låta bli att bära mej åt så här...
En kollega på en annan avdelning berättade att en av deras patienter fick ett oväntat hjärtstopp ute i dagrummet när det serverades lunch. Där var fullt av patienter vid borden och det var trångt och svårt att få plats att ta hand om mannen. Tyvärr uppstod en viss kaos i situationen och man hade inte full koll i den allmäna röran på vem som gjorde vad, för att allt skulle gå så snabbt och effektivt som möjligt med omhädertagandet . Trots kontinuerlig utbildning och träning och att det egentligen borde sitta i ryggmärgen vad som ska göras, så får man alltid ett visst adrenalinpåslag som tyvärr kan spela en ett spratt. Av någon anledning missade man att få fram akutvagnen med all nödvändig utrustning direkt och rätt som det var röt någon ilsket rakt ut till första bästa "vitrock" att "HÄMTA VAGNEN FÖR TUSAN!". "Vitrocken" ifråga blev väl lite förskräckt av rytandet men pilade iväg snabbt som en vessla för att göra som hon blev tillsagd....men måste ha fått ett hjärnsläpp under vägen. Det enda hon hade i huvudet var att hon skulle hämta vagnen och hon slet till sej första bästa vagn hon träffade på och galloperade tillbaka med den....men det värsta var bara att det var STÄDVAGNEN hon fått tag på i brådskan!!! Man kan ju bara tänka sej hur de adrenalinstinna kollegorna måste reagerat när dom upptäckte misstaget....för att inte tala om de stackars chockade medpatienterna. Inte konstigt att förtroendet för sjukvården får sej en törn ibland när något sådant här händer. Inte blir det bättre av att den stackars mannen tyvärr inte klarade sej heller utan avled....ändå sitter jag här och kan inte låta bli att flina lite för mej själv nu också bara jag tänker på vilken syn det måste det varit..... FY FAN en sån människa man är!!!
Finns här några fler svagsinta som ger sej hän åt förbjudna skratt och som känner behov av att få lätta sitt hjärta?
Det finns en film på Youtube med en programledare som inte kan låta bli att skratta åt sina handikappade gäster. Jag kommer inte ihåg vad den heter, men jag tror att den är belgisk.Vet inte om programmet är fejkat... Skamset måste jag erkänna att jag skrattade själv....
Piccante
22-10-2009, 15:11
Jag tror iofs att du visar ett högst mänskligt beteende  Många människor skulle inte palla att jobba inom vården alls, jag tex är alldeles för lättäcklad av alla sjukdomar som finns och skulle få tokspel totalt efter en tid. Jag tror det är ett sätt för de som kommer i kontakt med så mycket allvar att man distanserar sig lite och lyckas se förbi det jobbiga och faktiskt kan se även det komiska i situationer som uppstår. Kan man inte distansera sig så gräver man nog lätt ned sig i allt det jobbiga.
Gudrun i Göteborg
22-10-2009, 15:44
När min bästa vän dog var jag totalt i trasor. Hennes sjukdom tog bort henne snabbt – knappt ett halvår tog det. Jag fungerade knappast som människa under den sista tiden. Men jag var med när hon försvann och höll henne i handen.
Efter att vännen dött var allt bara tomt. En anställd på det hospice vännen låg frågade om vi ville att en präst skulle komma. Det ville vännens mamma och då ville vi andra två det också, så klart.
Så där sitter vi, vi tre närmaste, och stirrar tomt framför oss. Ingen säger något. Alla tankar är hos vännen. Jag funderar på om hon ser oss.
Knack, knack på dörren. In skuttar en liten man med pipskägg. Hans sätt att gå kan han ju inte hjälpa men han skuttar faktiskt. Han skuttar också när han pratar. Dessutom har han alldeles för stora framtänder. Han säger ”Beklaaagar soooorgen” med för honom djup stämma, men eftersom hans röst är ljusare än en vanlig kvinnoröst blir det inte så effektfullt. Han börjar tala om avlidna i allmänhet och sorg i synnerhet. Säger ”Ja, ja vi skall alla den vägen vandra” ”Sorgen utvecklar människan” ”Döden är en del av livet” ”Vid livets slut är vi alla lika” osv.
Tänk er min avlidna vän med en mängd levande ljus runt sängen, tänk er vår djupa sorg när vi sitter tysta med nedböjda huvuden och koppla ihop detta med en liten man med pipskägg, stora framtänder, en skärande pipig röst och som skuttar i takt med varje floskel han yttrar.
Jag klarade det inte! Jag lämnade rummet och la mig i soffan. Hulkade, grät, skrattade, höll mig för magen. Jag får fortfarande skrattanfall när jag tänker på det.
Jag är säker på att min goa bästis skrattade så hon grät däruppe i himlen också.
 Han hjälpte alltså lite fast inte som det var tänkt kanske.... Jag har själv lite galghumor, men det värsta är nog att jag kan skratta åt mig SJÄLV så att jag gråter. Det är lite skämmigt
netaave
22-10-2009, 16:07
CITAT (Wilmer @ 22-10-2009, 16:55)  : Jag har själv lite galghumor, men det värsta är nog att jag kan skratta åt mig SJÄLV så att jag gråter. Det är lite skämmigt  Då är vi två
Aqvakul
22-10-2009, 16:39
Min farmor berättade denna historia, som hon fann omåttligt lustig: Nick och Vicke var tvillingar. Men Vicke hade ett problem, hans huvud var väldigt vickigt och vrickigt.. En dag tog Nicke mod till sig och frågade mamma: Om Vickes huvud ramlar av, får jag det då....
Gudrun i Göteborg
22-10-2009, 16:43
CITAT (Wilmer @ 22-10-2009, 16:55)  Jag har själv lite galghumor, men det värsta är nog att jag kan skratta åt mig SJÄLV så att jag gråter. Det är lite skämmigt  Det är väl inte det värsta utan det bästa  Att kunna skratta åt sig själv är fasligt viktigt. Dom som inte kan det har nog ingen humor. Tror jag. Aqva: Vicke vick och prästen Skutt skulle bli ett härligt par
Rosmarin
22-10-2009, 16:54
CITAT (Gudrun i Göteborg @ 22-10-2009, 16:44)  När min bästa vän dog var jag totalt i trasor. Hennes sjukdom tog bort henne snabbt – knappt ett halvår tog det. Jag fungerade knappast som människa under den sista tiden. Men jag var med när hon försvann och höll henne i handen.
Efter att vännen dött var allt bara tomt. En anställd på det hospice vännen låg frågade om vi ville att en präst skulle komma. Det ville vännens mamma och då ville vi andra två det också, så klart.
Så där sitter vi, vi tre närmaste, och stirrar tomt framför oss. Ingen säger något. Alla tankar är hos vännen. Jag funderar på om hon ser oss.
Knack, knack på dörren. In skuttar en liten man med pipskägg. Hans sätt att gå kan han ju inte hjälpa men han skuttar faktiskt. Han skuttar också när han pratar. Dessutom har han alldeles för stora framtänder. Han säger "Beklaaagar soooorgen" med för honom djup stämma, men eftersom hans röst är ljusare än en vanlig kvinnoröst blir det inte så effektfullt. Han börjar tala om avlidna i allmänhet och sorg i synnerhet. Säger "Ja, ja vi skall alla den vägen vandra" "Sorgen utvecklar människan" "Döden är en del av livet" "Vid livets slut är vi alla lika" osv.
Tänk er min avlidna vän med en mängd levande ljus runt sängen, tänk er vår djupa sorg när vi sitter tysta med nedböjda huvuden och koppla ihop detta med en liten man med pipskägg, stora framtänder, en skärande pipig röst och som skuttar i takt med varje floskel han yttrar.
Jag klarade det inte! Jag lämnade rummet och la mig i soffan. Hulkade, grät, skrattade, höll mig för magen. Jag får fortfarande skrattanfall när jag tänker på det.
Jag är säker på att min goa bästis skrattade så hon grät däruppe i himlen också.  Ja hjälp, ibland blir det ju bara för mycket! Din vän hade förmodligen skrattat gott tillsammans med dig om hon varit där. Det var hon kanske... CITAT (Wilmer @ 22-10-2009, 16:55)   Han hjälpte alltså lite fast inte som det var tänkt kanske.... Jag har själv lite galghumor, men det värsta är nog att jag kan skratta åt mig SJÄLV så att jag gråter. Det är lite skämmigt  Visst kan det bli skämmigt, men det är ju så mycket skönare att kunna skratta åt sig själv än att stå där och skämmas... Jag är också bra på detta ibland...
aanderss
22-10-2009, 16:58
jag är lat
Gudrun i Göteborg
22-10-2009, 17:09
CITAT (aanderss @ 22-10-2009, 17:58)  jag är lat Jaha du aanderss
Det är fult att skratta åt patienter….  men jag måste berätta när jag fullständigt bröt ihop av en skrattsalva. Det var vinter och slaskigt ute. Många av våra polikliniska patienter hade grova stövlar och skor så det blev ganska blött och geggigt inne i våra undersökningsrum. Jag hämtade en patient i väntrummet som skulle göra en mammografi, bad henne sitta in i en omklädningshyttoch ta av kläderna på överkroppen. Innan jag drog för draperiet sa jag till henne att det går bra att ta på såna där och pekade mot de blå plastskydden för skor. När jag några minuter senare skulle hämta in kvinnan hade hon lyckats få fast ett skoskydd på varje bröst. Tänk er tanken…..en relativt storbröstad kvinna med plasttossor på tuttarna……  Jag skrattar fortfarande när jag tänker på händelsen. /Anki
andersen
22-10-2009, 17:31
CITAT (Anki V @ 22-10-2009, 18:27)  Det är fult att skratta åt patienter….  men jag måste berätta när jag fullständigt bröt ihop av en skrattsalva. Det var vinter och slaskigt ute. Många av våra polikliniska patienter hade grova stövlar och skor så det blev ganska blött och geggigt inne i våra undersökningsrum. Jag hämtade en patient i väntrummet som skulle göra en mammografi, bad henne sitta in i en omklädningshyttoch ta av kläderna på överkroppen. Innan jag drog för draperiet sa jag till henne att det går bra att ta på såna där och pekade mot de blå plastskydden för skor. När jag några minuter senare skulle hämta in kvinnan hade hon lyckats få fast ett skoskydd på varje bröst. Tänk er tanken…..en relativt storbröstad kvinna med plasttossor på tuttarna……  Jag skrattar fortfarande när jag tänker på händelsen. /Anki JA det hadde jag velat se
CITAT (Anki V @ 22-10-2009, 18:27)  Det är fult att skratta åt patienter….  men jag måste berätta när jag fullständigt bröt ihop av en skrattsalva. Det var vinter och slaskigt ute. Många av våra polikliniska patienter hade grova stövlar och skor så det blev ganska blött och geggigt inne i våra undersökningsrum. Jag hämtade en patient i väntrummet som skulle göra en mammografi, bad henne sitta in i en omklädningshyttoch ta av kläderna på överkroppen. Innan jag drog för draperiet sa jag till henne att det går bra att ta på såna där och pekade mot de blå plastskydden för skor. När jag några minuter senare skulle hämta in kvinnan hade hon lyckats få fast ett skoskydd på varje bröst. Tänk er tanken…..en relativt storbröstad kvinna med plasttossor på tuttarna…… Jag skrattar fortfarande när jag tänker på händelsen. /Anki Älskar sådanna historier. Vi fick för ett ex antal år sedan, in en patient som skulle opereras dagen efter. Ingen hade direkt kollat för vad han skulle opereras, men badas skulle han. Manen kommer efter avklädning in till badrummet...Iförd hatt. "du måste ta av hatten också" vi ska tvätta håret med. Mannen vägrar hårdnackat att ta av hatten. Där står vi "vitrockar" med en lätt ilsken helnaken man....med hatt. Ok. sa mannen, men ni får inte skratta då. Vi tänkte, vem skrattar åt en ev. flintis gubbe. Hatten av och då uppenbarar sig en vårta/böld av gigantiska mått mätt. Tänk er rånet på en storstrut, upp och ner på huvudet. Ingen skrattade, men det blev tomt i rummet på två sekunder och där står han med struten på huvet och personalen vrider sig av skratt i sköljrummet.
CITAT (Gudrun i Göteborg @ 22-10-2009, 16:44)  När min bästa vän dog var jag totalt i trasor. Hennes sjukdom tog bort henne snabbt – knappt ett halvår tog det. Jag fungerade knappast som människa under den sista tiden. Men jag var med när hon försvann och höll henne i handen.
Knack, knack på dörren. In skuttar en liten man med pipskägg. Hans sätt att gå kan han ju inte hjälpa men han skuttar faktiskt. Han skuttar också när han pratar. Dessutom har han alldeles för stora framtänder. Han säger ”Beklaaagar soooorgen” med för honom djup stämma, men eftersom hans röst är ljusare än en vanlig kvinnoröst blir det inte så effektfullt. Han börjar tala om avlidna i allmänhet och sorg i synnerhet. Säger ”Ja, ja vi skall alla den vägen vandra” ”Sorgen utvecklar människan” ”Döden är en del av livet” ”Vid livets slut är vi alla lika” osv.
Jag är säker på att min goa bästis skrattade så hon grät däruppe i himlen också. Tror också att din bästis fick sej ett gott skratt i sin himmel. Din historia får mej att komma ihåg ännu en yrkesrelaterad händelse som också har med dödsfall och skratt att göra. Vi hade en svårt sjuk äldre man som legat inne hos oss vid ett flertal tillfällen och som vi lärt känna ganska väl. Han hade en liten fru som nästan alltid var och hälsade på honom. De verkade väldigt fästa vid varann och frun var ofta orolig och vi förstod att den dagen hennes man skulle gå bort så skulle det bli en katastrof för henne. Tidigt en morgon tog han sitt sista andetag och vi fick ringa och meddela frun vad som hänt. Det bestämdes att hon skulle komma dit och när hon väl dök upp tog jag hand om henne och följde med henne in på rummet där maken låg. Tanten grät så hon nästan inte kunde hålla sej på benen och jag får erkänna att jag blev så rörd över att se hennes förtvivlan så även jag fick en tår i ögat. När hon kände sej klar att gå igen skulle hon bara ge sin man en sista kyss på kinden. Hon böjde sej över sängen och......råkade släppa världens rökare så det nästan ekade i det annars så stilla rummet. Jag trodde att jag skulle avlida (jag också) så full i skratt blev jag. Jag är dock ganska stolt över att jag lyckades behärska mej men när väl tanten hunnit utanför dörrarna kunde jag inte hålla mej längre och rusade in och gömde mej i sköljen och skrattade så tårarna rann.
CITAT (Anki V @ 22-10-2009, 18:27)  Det är fult att skratta åt patienter….  men jag måste berätta när jag fullständigt bröt ihop av en skrattsalva. Det var vinter och slaskigt ute. Många av våra polikliniska patienter hade grova stövlar och skor så det blev ganska blött och geggigt inne i våra undersökningsrum. Jag hämtade en patient i väntrummet som skulle göra en mammografi, bad henne sitta in i en omklädningshyttoch ta av kläderna på överkroppen. Innan jag drog för draperiet sa jag till henne att det går bra att ta på såna där och pekade mot de blå plastskydden för skor. När jag några minuter senare skulle hämta in kvinnan hade hon lyckats få fast ett skoskydd på varje bröst. Tänk er tanken…..en relativt storbröstad kvinna med plasttossor på tuttarna……  Jag skrattar fortfarande när jag tänker på händelsen. /Anki
En av våra undersköterskor var enligt egen utsago en ”fena” på franska.
Vi hade fått in en sjöman med ett pågående njurstensanfall som enbart talade franska. Naturligtvis var det vår språkbegåvade uska som fick vara den som stod för konversationen.
I vissa fall kan det hända att läkaren vill att patienten ska ”kasta vatten” och att urinen ska inspekteras för att se om det finns några stenar som ”gått” spontant.
Uskan utrustades med en urinmugg och skulle instruera patienten om vad han skulle göra. Hon lämnade honom ensam för hur lätt är det att kissa på kommando om någon står och tittar på?
En stund senare när hon när hon hämtat muggen kom hon in i undersökningsrummet alldeles röd i ansiktet av återhållet skratt. Det visade sig att hennes språkkunskaper räckt så långt att patienten gjort ”Nr 2” i muggen.
Ganska bra gjort av patienten att på en smal bårvagn lyckas skita i en liten mugg mitt under ett pågående njurstensanfall….och den stackars uskan fick lida för sin språkbegåvning under många år.
Den här händelsen får mig fortfarande att le trots att det är mer än 20 år sedan det hände.
/Anki
/Anki
Aqvakul
22-10-2009, 18:07
CITAT (Anki V @ 22-10-2009, 18:27)  Det är fult att skratta åt patienter….  men jag måste berätta när jag fullständigt bröt ihop av en skrattsalva. Det var vinter och slaskigt ute. Många av våra polikliniska patienter hade grova stövlar och skor så det blev ganska blött och geggigt inne i våra undersökningsrum. Jag hämtade en patient i väntrummet som skulle göra en mammografi, bad henne sitta in i en omklädningshyttoch ta av kläderna på överkroppen. Innan jag drog för draperiet sa jag till henne att det går bra att ta på såna där och pekade mot de blå plastskydden för skor. När jag några minuter senare skulle hämta in kvinnan hade hon lyckats få fast ett skoskydd på varje bröst. Tänk er tanken…..en relativt storbröstad kvinna med plasttossor på tuttarna……  Jag skrattar fortfarande när jag tänker på händelsen. /Anki osannolikt, vansinnigt galet...
Men alla ni andra då...som inte jobbar i vårdsektorn? Har ni inget att berätta om vad ni varit med om som bjudit till förbjudna skratt? Eller är det rent av så att man helt enkelt valt världens bästa och roligaste (i dubbel bemärkelse) yrke? Kanske det är därför man glatt går till jobbet trots usel lön i förhållande till slitet och ansvaret.....hmm....tål att funderas vidare på för ibland undrar man faktiskt lite själv varför man ändå så envist biter sej fast i sjukhusväggarna istället för att leta efter ett smögnare jobb...
aanderss
22-10-2009, 18:49
CITAT (Gudrun i Göteborg @ 22-10-2009, 18:09)  Jaha du aanderss  ja de är jag
CITAT (Cacki @ 22-10-2009, 19:45)  Eller är det rent av så att man helt enkelt valt världens bästa och roligaste (i dubbel bemärkelse) yrke? Kanske det är därför man glatt går till jobbet trots usel lön i förhållande till slitet och ansvaret.....hmm....tål att funderas vidare på för ibland undrar man faktiskt lite själv varför man ändå så envist biter sej fast i sjukhusväggarna istället för att leta efter ett smögnare jobb... Jag skulle kunna fylla en bok med dråpliga situationer.......35 år inom vården har givit många goda skratt
Lady Hamilton
22-10-2009, 19:32
Även jag jobbar innom vården  på ett privat vårdhem, även där händer det saker Detta skedde under sommaren och vi hade ett flertal vikarier som jobbade. Saken var att vi hade en kock som "strulade" och misskötte sitt jobb. Tjänstgörande sköterska får till uppgift att ringa upp honom och få honom att komma att jobba. Hon ser en lapp på skrivbordet men hans namn och telefonummer. Hon ringer upp och säger med mycket bestämd röst -Hej detta är från Måviken nu är det så att om du tänker få fortsätta att jobba här så är det bara att pallra dig hit och arbeta Fre-Lö-Sö heldagar! vi accepterar inte att du uteblir en helg till, blir det så är det bara för dig att söka dig till arbetsförmedlingen. Mannen i andra änden svarar lite förskräckt -Vad? är det tänkt att jag skall göra då? -Du skall laga mat och visa vad du går för svarar hon. Mannen i andra ändan drar efter andan och säger -Har jag missat något? jag är läkare och hade jouren i helgen men kan inte komma i håg att ni då ringt efter mig. Har jag missat något så får jag be om ursäkt, men jag är faktiskt inte så duktig på att laga mat............. Då inser hon sitt misstag.....kocken o jourläkaren hade samma förnamn och lapparna med deras olika telefonnummer låg på samma skrivbord...........
CITAT (Lady Hamilton @ 22-10-2009, 20:32)  Även jag jobbar innom vården  på ett privat vårdhem, även där händer det saker Detta skedde under sommaren och vi hade ett flertal vikarier som jobbade. Saken var att vi hade en kock som "strulade" och misskötte sitt jobb. Tjänstgörande sköterska får till uppgift att ringa upp honom och få honom att komma att jobba. Hon ser en lapp på skrivbordet men hans namn och telefonummer. Hon ringer upp och säger med mycket bestämd röst -Hej detta är från Måviken nu är det så att om du tänker få fortsätta att jobba här så är det bara att pallra dig hit och arbeta Fre-Lö-Sö heldagar! vi accepterar inte att du uteblir en helg till, blir det så är det bara för dig att söka dig till arbetsförmedlingen. Mannen i andra änden svarar lite förskräckt -Vad? är det tänkt att jag skall göra då? -Du skall laga mat och visa vad du går för svarar hon. Mannen i andra ändan drar efter andan och säger -Har jag missat något? jag är läkare och hade jouren i helgen men kan inte komma i håg att ni då ringt efter mig. Har jag missat något så får jag be om ursäkt, men jag är faktiskt inte så duktig på att laga mat............. Då inser hon sitt misstag.....kocken o jourläkaren hade samma förnamn och lapparna med deras olika telefonnummer låg på samma skrivbord........... En sådan underbar sköterska som bjuder sina kollegor på ett så gott skratt! För nog var det väl ni andra som hade allra roligast kan jag tänka mej?
Gunilla T
22-10-2009, 19:45
En gång i tiden jobbade jag med socialbidrag. Nisse som var rätt törstig av sig fick en rekvisition, en matlapp som det kallades då, för att inhandla matvaror på Anderssons Livs. På den utskrivna rekvisitionen skriver man summan som får handlas för samt i dethär fallet matvaror.
Någon timme senare ringer en expedit från Anderssons Livs och är mäkta upprörd: "Får det verkligen gå till såhär?..nu har Nisse varit här och handlat jäst och socker för alla pengarna".....ridå.
Aqvakul
22-10-2009, 19:57
CITAT (Gunilla T @ 22-10-2009, 20:45)  En gång i tiden jobbade jag med socialbidrag. Nisse som var rätt törstig av sig fick en rekvisition, en matlapp som det kallades då, för att inhandla matvaror på Anderssons Livs. På den utskrivna rekvisitionen skriver man summan som får handlas för samt i dethär fallet matvaror.
Någon timme senare ringer en expedit från Anderssons Livs och är mäkta upprörd: "Får det verkligen gå till såhär?..nu har Nisse varit här och handlat jäst och socker för alla pengarna".....ridå. *Jag tror jag exploderar* (Hustrun skrattar också hjärligt - även hon har skrivit ut matlappar som ung socialassistent... )
Biggan_
22-10-2009, 20:47
En äldre släkting skulle begravas och eftersom han varit militär så anlitades det en trumpetare som efter begravningsaktens slut skulle blåsa tapto . Det var bara det att han istället blåste en en dånande revelj som ekade under kyrkvalven. Då drog ett stilla fniss igenom de svartklädda leden...
CITAT (Cacki @ 22-10-2009, 19:45)  Men alla ni andra då...som inte jobbar i vårdsektorn? Har ni inget att berätta om vad ni varit med om som bjudit till förbjudna skratt? Eller är det rent av så att man helt enkelt valt världens bästa och roligaste (i dubbel bemärkelse) yrke? Kanske det är därför man glatt går till jobbet trots usel lön i förhållande till slitet och ansvaret.....hmm....tål att funderas vidare på för ibland undrar man faktiskt lite själv varför man ändå så envist biter sej fast i sjukhusväggarna istället för att leta efter ett smögnare jobb... Kan det bero på, att man har en empatisk livssyn, eller att man gillar att jobba med mäniskor? Jag tex valde efter 25 år!!! att omskola mig, då jag ansåg attvårdyrket inte var min grej. Vad tror du jag valde??? Precis...Jag utbildade mig till socionom....Då har man ju inte med mäniskor i kris att göra... nääädå inte alls... Jag tror, at gillar man att jobba med (liv i allmänhet) och mäniskor i synnerhet, är det svårt att inte hamna i den offentliga sektrorn. En liten OT som beskriver vad jag menar: Jag jobbar inte!! that´s it!!! Vill inte ens tänka på det, men bor så att jag har en jäääätelång backe precis utanför mitt fönster/altan Då kommer en rätt överförfriskad herre, som har noll koll på fötterna, och jag ser hur han tar ett djupt andetag, och ger sig ut för backen. Vi är många som håller andan, men naturligtvis rasar killen rakt in i mitt staket, och jag är övertygad om att killen slog ihjäl sig. Då vaknar "syster yster" som inte tänker ta i sjuklingar för resten av sitt liv, och rantar ut till killen, Visar sig vara en av kvarterets "svinpälsar" och i efterhand tyckte jag att han kunde slagit sig lite till.(då är jag ändå rätt snäll) Hans lilla dotter skriker förtvivlat om sin pappa, och jag rantar dit, och ser hur han ser ut. Tröstar dotter och ber henne om en skituppgift, för att avleda hennes uppmärksamhet om pappa, (vet att pappan är hjärtsjuk) och säger till honom att söka vård . Nähä tycker pappa, men jag påpekar att det är stor skillnad på axelns höjd och att allt tyder på ett brott på nyckelbenet. men en timma senare, är det transport till sjukhus, och där får han hjärtstopp.""" Det visade sig att nyckelbenet och axelleden var bruten, och hans trauma när han rasade in i mitt stacket, utlöste en infarkt. Jaha...jag är inte i jobb och tänker inte bry mej mera....yes sure... en gång mäniskoälskare (levande varelser) alltid mäniskoälskare (levande varelser) Sedan om det är en mäniska eller "bara" ett litet djur, man räddar dom om man kan ändå. Fy vad långt det blev.... skulle ju berätta om min första dag på operationen Det blev inte som patienten hade tänkt sig.
Tror jag tidigare berättat om min karriär som dagsfärsk USKA (undersköterska) på SS. Sahlgrenska sjukhuset) Gissa om jag var kaksig... Tänk er mej.. tuff som alltid och nada självkritik Där rantar jag in, arton år med kort rock och ben som tyra banks skulle döda för...(det hade jag inte kläm på då) Där står en skäggig varelse typ Kvinna .(typ jag i dag) och säger till mej. ( du ska raka killen, men du får inte rispa någonting, för då får vi ställa in op.) Det var på urologen, så det gälde underlivet. Jess... jag kan raka minsann...försiktigt för jag rakhyvelen över "berörda" partier. Kan ju inte riskera att rispa så jag strycker försiktigt bort rakstubb, och blåser samtidigt... Stryker med lätta fingrar och blåser försiktigt, för att inte riskera en repa i skinnet... Killen är ju lastgammal, (35) och jag jobbar...men varför han blir skirtförbannad på mej vet jag inte. Att man inte smeker bort hår eller blåser bort dom, fattade jag inte då och att det var en sexuell invit fattar jag "nästan" inte ännu..
Chamomille
23-10-2009, 00:02
CITAT (Chamomille @ 23-10-2009, 01:02)  Tänk dig sjukvården alla 70-talet, när florence nightingailsyndromet fortfarande levde...(stava är inte min grej) Det är inte ett jobb, det är ett kall eller ett nöje...Hurra vad alla är glada. Så kommer du där.. úng och fortfarande oförstörd.... kort rock som är avsedd för standardmått . Jaha...Visst st 34, men dom glömde benen!!! så jag tyckte att benkläder behövdes...Det tyckte inte ledningen... OK..Så vi långbenta varelser...vi kan väl klä på benen själva... och det gjorde vi...gissa om att pressen blev galna av att hitta sjukvårdspersonal med långkallsonger Allka på min avdelning, hade snott gubbarnas kallingar, och rantade runt med dom i korridorerna.... Numera tror jag, att både män och kvinnor har byxor och att kvinnor slipper visa halva röven eller bli söndernypta av småkå**a herrar.
Chamomille
23-10-2009, 06:24
CITAT (pejori @ 23-10-2009, 01:24)  Tänk dig sjukvården alla 70-talet, när florence nightingailsyndromet fortfarande levde...(stava är inte min grej) Det är inte ett jobb, det är ett kall eller ett nöje...Hurra vad alla är glada. Så kommer du där.. úng och fortfarande oförstörd.... kort rock som är avsedd för standardmått . Jaha...Visst st 34, men dom glömde benen!!! så jag tyckte att benkläder behövdes...Det tyckte inte ledningen... OK..Så vi långbenta varelser...vi kan väl klä på benen själva... och det gjorde vi...gissa om att pressen blev galna av att hitta sjukvårdspersonal med långkallsonger Allka på min avdelning, hade snott gubbarnas kallingar, och rantade runt med dom i korridorerna.... Numera tror jag, att både män och kvinnor har byxor och att kvinnor slipper visa halva röven eller bli söndernypta av småkå**a herrar. 
160kvm stort hus
23-10-2009, 09:10
Ha ha ha ha ha!!
Jag beundrar verkligen er som jobbar i vården, ni är fantastiska!!
Jag är säker på att min goa bästis skrattade så hon grät däruppe i himlen också. Ursäkta mig men...  Nu måste jag läsa vidare i denna fantastiska tråd. Var lite nyfiken på vem denna caki var så hamndade här...
Red Top
19-08-2010, 14:33
Snöflinga
19-08-2010, 21:16
Brukar inte gilla gamla trådar  men denna ser jag gärna en fortsättning på
Aqvakul
19-08-2010, 21:24
Cacki är fruktansvärt rolig då hon sätter igång....
Visst är det så om man är trött och slutkörd psykiskt och fysiskt,då kan man skratta eller bli full av skratt utan att man igentligen vill,fast när någon ligger och dör då kan man hålla sig för skratt tycker jag,men alla reagerar vi olika ,tror det är ett slags sjävförsvar för att fixa siuationen.Antingen bryter man ihop eller så vänds det till ofrivilligt fniss eller till melankoli.
mamamaggan
21-08-2010, 00:09
Fortsätter med en historia som hände inom vården. Den hände mig men som patient.
Blev opererad i magen och hamnade på uppvakningen. När jag ligger där så hör en kvinna som skriker aj aj aj högt högt . Djäkla människa att skrika tänker jag , jag vill ha lugn och ro och försöka sova.
Men nejdå , skrället skriker ännu högre AJ AJ AJ . Håll käften tänkte jag säga men då kommer det fram en sköterska till mig och säger din stackare , har du så ont ! Det var jag som skrek !!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|