CITAT (Markus_H @ 23-10-2009, 22:08)

Tror knappt det finns förutsättningar idag att återskapa ett "naturligt tillstånd". Som Olle påpekade så är ju til lexempel odlingslandskapet ett livsutrymme för många organismer och utan människans inblandning så kan det inte uppehållas. den dynamiken som fanns förr i naturen går liksom inte att återskapa då människan har mer eller mindre utrotat alla stora växtätare som fanns i Europa fram till stenåldern då människan började omforma landskapet.
Men det är precis det jag menar, jag håller ju med Olle och anser att biodiversiteten nog skulle
minska om vi trollade bort människan och återgå till enbart skog. Att det inte finns förutsättningar för att genomföra någon av mina tankelekar är tur för människorna och otur för vitryggarna; men det är irrelevant. Bara för att det inte går att genomföra kan man väl leka med tanken och lära sig en massa samtidigt! Jag tror inte att jag kommer att
bli kung av Skåne som jag skrev i den andra tråden, men även om jag blev det skulle det inte vara säkert att jag skulle vilja utrota
alla människorna.
CITAT (Meriona @ 23-10-2009, 22:21)

Bra länk!

Nu läste jag inte hela tråden men det där med granens övertagande har ju även Sveaskog tagit fasta på och faktiskt gjort något åt (här). På våra berg härikring (Ekopark som förvaltas av Sveaskog) så rensar de ut en stor mängd barrträd nu, eftersom lövträden inte förmår hålla dem stången, just nu ser det ut som skit på stora delar av bergen (Våra svampmarker förstörs!), men det får man acceptera när man vet att det är för hållbarhetens och mångfaldens skull.

Den tråden har vi nog pratat om! Och du såg ju även skötselplanen i Söderåsens nationalpark, alla granar ska bort!!
Synd om dina svampmarker, men det blir fint sen! De förstörs inte pga profiten som överallt annars.
Redigerat av Myosotis: 23-10-2009, 21:27