|
Jag gör alltid egen hummus, har fått dåliga erfarenheter av de färdiga. Minns inte vilka märken, de ni berömmer är säkert goda.
Jag har inga recept, utan blandar det som råkar finnas hemma. Måsten är dock kikärter, vitlök o citron.
Jag gör oftast av burk-kikärter men det blir godare av hemkokta.
Mosar ärtorna med stavmixer i smal degskål. Tillsätter lite olja, vilken som helst, tills konsistensen är som lös gröt. Vill man vara "mager" tar man ingen olja, utan späder med spadet från kikärtorna. Sen i med krossad vitlök och citronsaft från flaska, ganska mycket. Sen kan man ha i tahine, några matskedar, det blir gott tycker jag. Vidare; hackade örter, valfria kryddor som t.ex. pepparsorter... Jag brukar inte ha i salt, de konserverade kikärtorna har salt i.
Ibland har jag mixat salta jordnötter och blandat ned. Det blir gott och ger konsistens. Hackad soltorkad tomat som omväxling. Oliver... ja, låt fantasin flöda!
Vi använder det främst som smörgåspålägg och dipp. Bra tillbehör till veggorätter, såsom ugnsrostade rotsaker.
Redigerat av RitRat: 23-10-2009, 22:09
--------------------
/// Ritva, med en trädgård i zon 5 i Sverige samt en i subtropiska Västafrika. Och mitt kostval är vegg.
|