Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Varför gör länsstyrelsen så här?, Uppröjning i igenväxt naturreservat
          Huggorm
          Inlägg 24-10-2009, 19:58
          Länk hit: #1

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Ett område strax öster om Uddevalla har börjat växa igen efter att ha blivit naturreservat 1987. Där har man bestämt sig för att röja undan sly och granplantering. Ett utmärkt initiativ om du frågar mig, och det var med glädje man åkte dit för att se hur det blivit. När man kommer dit ser man att dom varken röjt sly eller granar, utan i stället tagit ner nästan alla lövträd. Mest har man sågat ner al, sälg och björk, men även en del lönn, ask och pil. I artikeln står att man lämnat kvar en del grövre lövträd, det man lämnat kvar är en aldunge, några halvstora sälgar och något enstaka annat lövträd, många med skador och slarvigt avsågade grova grenar. Det ser ut som kriget nu.

All ved och ris har det gjorts flis av, säkert för att mata det nya värmeverket. Kanske var detta tanken med hela uppröjningen?

Men framför allt undrar jag varför dom lämnar stubbar på 2-4 meter? Många av träden har ju redan börjat skicka nya skott i toppen. Resultatet kommer bli en skog av extremt fula träd, som knappast kommer att skötas om mer när engångssumman som länsstyrelsen avsatt tagit slut. Vad är tanken bakom detta?

Lokaltidningen har skrivit lite om saken:
          http://bohuslaningen.se/nyheter/uddevalla/1.510288

Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  _lje.jpg ( 114.86k ) Antal nedladdningar: 41

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Myosotis
          Inlägg 24-10-2009, 20:39
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

Ja, det är klart om den skuggar en ek så. Bok däremot finns det massor av medan rönn är ganska ovanlig. Min bekant är nog kunnigare än du och jag tillsammans så det där kan han bedöma.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Piccante
          Inlägg 24-10-2009, 20:52
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (Myosotis @ 24-10-2009, 21:39) *
          Ja, det är klart om den skuggar en ek så. Bok däremot finns det massor av medan rönn är ganska ovanlig. Min bekant är nog kunnigare än du och jag tillsammans så det där kan han bedöma.

Rönn anses som en av de vanligaste växterna i landet och tar man bort dom i samband med något restaureringsarbete så är det säkert väl motiverat. Jag känner iofs inte din vän, är denne känd inom naturvårdskretsar?

CITAT (Huggorm @ 24-10-2009, 21:45) *
          Jag tror inte rönn kan blir så stor att den kan skada en grov ek med sin skugga. Och särskilt som rönn inte ger någon speciellt kraftig skugga

när det gäller ek så säger man hellre fälla än fria om alla träd som är i närheten.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Huggorm
          Inlägg 24-10-2009, 20:56
          Länk hit: #4

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (Markus_H @ 24-10-2009, 21:49) *
          Rönn anses som en av de vanligaste växterna i landet och tar man bort dom i samband med något restaureringsarbete så är det säkert väl motiverat. Jag känner iofs inte din vän, är denne känd inom naturvårdskretsar?

Ek är cirka fem gånger vanligare i landet, och ännu mera om man bara räknar den delen av landet där den förekommer. Tall och gran är vardera runt 400 gånger vanligare än rönn

CITAT (Markus_H @ 24-10-2009, 21:52) *
          när det gäller ek så säger man hellre fälla än fria om alla träd som är i närheten.

Jo, men det får ju ändå ske med något slags tanke bakom. Rönn blir inte stor nog för att hota ek, och det blir inte heller enebuskar, hagtorn, hägg, fågelbär osv. Det är i första hand gran och bok som är problemet, samt de andra ädla lövträden om marken är tillräckligt näringsrik

Citera
          Piccante
          Inlägg 24-10-2009, 21:11
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (Huggorm @ 24-10-2009, 21:56) *
          Ek är cirka fem gånger vanligare i landet, och ännu mera om man bara räknar den delen av landet där den förekommer. Tall och gran är vardera runt 400 gånger vanligare än rönn
          Jo, men det får ju ändå ske med något slags tanke bakom. Rönn blir inte stor nog för att hota ek, och det blir inte heller enebuskar, hagtorn, hägg, fågelbär osv. Det är i första hand gran och bok som är problemet, samt de andra ädla lövträden om marken är tillräckligt näringsrik

Ser man till frekvensen så förekommer rönn i stort sett i alla rutor i hela landet som har inventerats (då har man använt karta 1:50000 och dess rutindelning). Sett till arealen så är rönn mindre vanlig då det är ett pionjärträd som inte bildar större bestånd utan ofta trängs undan.

Det är inte bara skugga som är ett problem. träd som växer för nära kan skava mot och till och med knäcka granar om de växer rakt upp i kronan på tex gamla ekar. tumregeln för att friställa större ekar är att projicera kronans täckning mot marken och lägga till minst 5m i radie.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera

Inlägg i den här tråden

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 18-10-2025, 09:21

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon