Nu säger jag bara vad jag tycker, men jag tycker att området har en stor potential att bli en bra våtmark enligt bilden.
Enligt artikeln ska det ju ta 3 år att restaurera hela områet, så vi får väl se hur det utvecklar sig.
Det går nog ha betesmark mellan de våtare markerna med. Bla så har man ju betesmark på strandängarna runt tåkern i östergötland/småland. Jag tycker det hela låter som en bra plan iaf.
Jag vet att man inband lämnar högre stubbar för bra utsiktsposter för rovfåglar. Det fick vi lära os om skogsbruk när jag studerade-
Som markus sa " artikeln står ju ett namn på ansvarig vid länsstyrelsen så den personen kan man ju kontakta och fråga. "
Ser nog fult ut nu och speciellt på en mörk lerig höst, men ge det några år så blir det nog bra

granf_llning.jpg ( 276.13k )
Antal nedladdningar: 24Flera åkrar inom Porsen-Äljes naturreservat planterades igen med gran. Nu avverkas skogen för att åter bli betesmark. En del av virket blir massaved, resterna tas om hand och flisas och pengarna används till reservatets skötsel.
svalsj_nrid_.jpg ( 310.14k )
Antal nedladdningar: 28Biologen Lars Johansson, Länsstyrelsen, Tommy Gustavsson från Uddevalla Sportfiskeförening med sonen Sebastian och biologen Jan Uddén, Bohusläns museum, tar en paus vid Södra Svalsjön. Närmast sjön sparas en ridå av träd, resten avverkas för att skapa betesmark. Magnus Mattsson redan skördat granarna och lagt upp dem för hämtning.
Redigerat av Orkidétjuven: 25-10-2009, 05:28