Jag haraldrig gjort egen tahine, det är säkert svårt... har inte ens sett någon isntruktion. Jag tror att det skulle gå bättre att MALA fröna i en kvarn än att mixa.
Jag brukar köpa det på olika orientbutiker, finns alltid flera såna i störrestäder. En gång köpte jag en halvliters burk på ÖB, den var libanesisk och riktigt billig o bra. Räckte länge. ÖB har ju ganska varierande utbud från månad till månad, så den burken har jag inte sett där nu på länge.
Märken har jag inte lagt på minnet, struntar i vilket. De kan dock vara lite olika tunna eller tjocka, det är väl enda skillnaden. Tahine brukar alltid sjunka ihop, det blir jättetjockt i botten, och det tunna flyter upp. Ibland är det riktigt svårt att röra om i burken för att få konsistensen jämn. Bottensatsen är så kompakt.
.... Glömde:
Tahine är märklig på det sättet att den blir *tjockare* när man späder den med lite vatten! Jag har gjort dipp av tahine, men då får man späda med riktigt mycket vatten, lite i omgångar, innan den blir flytande igen. Dippen får man krydda efter fantasi och inspiration...
Redigerat av RitRat: 25-10-2009, 10:55
--------------------
/// Ritva, med en trädgård i zon 5 i Sverige samt en i subtropiska Västafrika. Och mitt kostval är vegg.
|