Fästingar: Antingen har fästingarna ökat, eller så har uppmärksamheten på fästingar ökat. Det var inte så länge sedan de symptom Borrelia-infektioner ger kunde kopplas just till fästingbett och Borreliabakterien. En fästing suger blod ungefär 3 - 7 dagar, beroende på vilket stadium den är i.
Borrelia: Borrelia är en baktirie som överförs när en infekterad fästing biter, ungefär ett dygn efter den satt sig fast. Borrelia är ganska vanligt på ostkusten. Ungefär en fästing av 200 bär den i "Borreliatäta" områden. Alla får inte den röda ringen vid första infektionsvågen. Obehandlad borreliainfektion kan ge ledskador och nervskador, absolut ingenting att leka med. Därför är det viktigt att behandla infektionen.
TBE: Tick-borne encephalitis = fästingburen hjärnhinneinflammation. Det är ett virus som en del fästingar i vissa områden, främst i Mälardalen och Stockholms skärgård, bär på. Vissa källor säger att viruset kan överföras direkt, andra att det tar minst 12 timmar eller minst ett dygn. De som vistas ute mycket i riskområden rekommenderas att vaccinera sig. Vaccineringen måste ske i omgångar, så i februari - mars gäller det att se över sitt skydd. Å andra sidan håller vaccineringen i sig c:a 5 år. TBE är något som inte går att behandla i dagens sjukvård, precis som många andra virusinfektioner.
Antibiotika (penicillin t.ex.): Och, som flera redan påpekat - den antibiotika som ges vid t.ex. Borreliainfektion ska man ta, hela kuren ut. Gäller förstås för alla antibiotikakurer. Problemen börjar när folk känner sig friska efter ett par dagar och slutar äta medicinen. Det finns några få bakterier kvar, som kanske varit i ett vilostadium och därför inte tagit upp antibiotikan, varför den inte kan verka. De här bakterierna "vaknar" efter några dagar. Det är därför en vanlig penicillinkur vid t.ex. halsfluss är 7 dagar (ibland 10 dagar).
Vitlök: Vitlök innehåller antibakteriella ämnen med mera. Men jag tvivlar starkt på att det är mygg- och fästingavvisande, av egen erfarenhet. Jag äter ofta och gärna vitlök, men är ändå en sådan person som mygg och fästingar älskar. Det kan ha att göra med hur mycket koldioxid som kroppen släpper ut, eller något annat. Möjligen skulle vitlök direkt på huden kunna vara avskräckande, precis som citronskal (ämnet limonen finns där), men frågan är hur huden skulle må efter det.
--------------------
Kattgräs zon 3 (tror jag)
|