Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> knyta ihop högt hus med trädgård
          Lavin
          Inlägg 22-10-2009, 10:13
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 320
          Medlem nr: 13 034

Hjsan,

har flyttat från skånelängan med rosor i fönsterhöjd till en skånsk charmig villa med HÖG sockel. Underkant fönster sitter nästan 180cm upp från marken och jag tycker INTE om buskar!!!

Jag vill ha en arts and crafts-trädgård men jag vill ju kunna se den inifrån! Hur har ni med höga hus löst det smart? Är det bara träd och pergola som gäller? Funderar på att mura upp planteringsytor, men det måste nästan vara 50cm upp för att en hög rosenmalva eller stockrosor ska kunna synas från fönstret. Och då kanske man känner sig som lilliputt när man är ute i trädgården istället?
          Bifogad fil  fasad_gata.JPG ( 66.07k ) Antal nedladdningar: 71

Samt, att även om det är murar och grejer på ställen som sissinghurst, så känns det lite väl formellt här.

Tips, idéträdgårdar eller annan inspiration?

Vad jag vet är att jag ska ha ett nytt staket i gammal stil, grönt med vita spetsar. Bakom staketet en hög avenbokshäck. Sen kommer troligen fönstren bli gröna och ljusgrå puts på fasaden. Nån gång.Bifogad fil  pergola.JPG ( 90.76k ) Antal nedladdningar: 49

Pergolan vid huvudigången är inte den vackraste heller, nåt 80-tals hittepå, men den visar iaf hur många trappsteg upp det är till golvet inne. Tänkte öppna upp muren åt två håll, eftersom huvuddelen av trädgården ligger framför och till vänster om pergolan.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Lavin
          Inlägg 25-10-2009, 16:25
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 320
          Medlem nr: 13 034

Ahh, inte silverpil, silverpäron! säger fel hela tiden för den ser ut som en pil tucker jag. Tror inte att silverpäron är så aggressiva. Mest söta. Egentligen hade jag velat ha himalaja björkar men tror inte att de nöjer sig med att bli tre meter höga.

Entren kommer inte vara där grinden är nu, mitt i staketet, utan längst till höger. Ska göra om infarten så att den inte tar upp så mycket av tomten, det för bli en kort bred sträcka med en mur och spalje kring, samt en välkomnande entre. Vägen till dörren kommer alltså gå från höger till vänster i bild, snirkla sig runt huset och uppför trappan, så den trappan behöver vara kvar annars så blir det nog lite väl mycket smygmotion.

Jag tycker inte om friväxande buskar, iallafall inte i den här trädgården. Kanske aldrig. Det ger mig alldeles för mycket vibbar av kommunal park där ingen kärlek finns. ja, nu är jag kanske lite dramatisk =) de växer ocskå alldeles för mycket på bredden och tar plats från perennerna.

Men jag börjar närma mig nåt bra, femårsplanen börjar ta form. det kommer inte att växa växter på huset. Icke, jag är byggnadsingenjör i grunden så bara tanken att ha fukthållande växter ovanpå dräneringen. Burr!

Gränser är annars till för att överträdas, om man bara får svar som man kunnat tänka ut själv hade varit lite poäng med att fråga.

pergolan är något som kommer att funderas på ett tag tror jag, har inte haft en sommar här så jag vet inte hur mycket man använder den. Det är ett problem med den där muren framför, skärmar av så mycket. Finns inga andra uteplatser. det är rätt så skönt att ha något i markplan, men det kan ju ockcså bli en fin fond mot växter framför om man putsar upp den enhetligt. eller får den omteglad. mums!

Denna veckan ser ytan framför pergolan ut att bli en rund gräsmatta. När man går mot entrén kommer man ha en avenbokshäck coh silverpäronsallé till vänster, till höger en liten triangel för vårblommor och julrosor. i höjd med hörnet på huset blir det en skjuter avenbokshäcken ut och bildar en vägg. ett litet runt titthål i häcken? en öppning på två meter mellan häcken och ytterhörnet, kanske ett valv eller en båge för att mjuka upp hörnet? Eftersom det blir en trång passage från uppfarten, tänker jag att det blir skönt att ha en öppen yta där, när man tagit sig genom häcken möts man av en stor rundel kantad av isop och rosenmalva, tuvtåtel och bolltistlar. eller nåt annat storslaget och ljuvligt.

Men jag ska tänka över det här med buskar. Får botanisera i sortimentet och se om jag hittar nåt tre meter högt som inte känns som sly. Har en vid definition av vad som är sly.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 10-08-2025, 02:04

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon