Det blev Baobabträd (Adansonia digitata) och Gul Oleander (Cascabela thevetia) som jag sådde. Oleandern fick jag skippa för jag kan inte ordna sval och ljus vinterplats åt den.
Två av åtta frön till Baobabträdet grodde, det ena grodde redan efter två veckor (det andra fröet som grodde dog strax efter att det vaknat). Jag tror att man måste sandpappra ordentligt på dessa frön - de är nog lite gamla och torra när de når fram till mig. Jag fick 4 frön (eller frökapslar?) till Cascabelan, och två av dessa grodde. Från vart och ett av dem kom det fram tre små plantor. Alla sex lever fortfarande.
Detta var de goda nyheterna. Nu till problemen:
Baobabträdet ser ganska ynkligt ut nu. Bladen är bleka och flera har fallit av. Är det så det ska vara? Vill den alltså ha vintervila? Jag har inga höga förhoppningar om att den ska kunna bärga livet över vintern. Vi får se hur det går. Är tacksam för tips.
Mina Cascabelor har helt slutat växa och tappar nu en hel del blad. Bladen faller av lite här och var. Inte de äldsta bladen först utan några gamla blad och några som inte ens vuxit ut helt än. Några kvistar har blivit svarta och torra också. En av dem planterade jag om för ett par veckor sedan. Jag tänkte att det kunde hjälpa (de står ganska trångt i sina krukor), men man kan inte se någon förändring än. Man ser aldrig att de slokar eller ser vissna ut. Vare sig de är torra eller har fått vatten ser de likadana ut.
PS
Tack Fny för tipset om tråden med exotiska frön!
Här kommer några bilder.