Suck! Det blir nog ingen omplantering av hallon innan våren ändå. Jag har ambitiösa planer, så jag började gräva upp för den nya hallonhäcken. Planen var:
1,2m brett (två rader med buskar) och 6m långt. gräver ur ~3dm djupt så att jag kommer ner till grå lera. lägger på kvistar, löv, gräs, blast och liknande innan jag lägger tillbaka jorden och sen planterar de nyflyttade hallonplantorna ovanpå. Runt alltihop gräver jag ner en grön 2dm hög plastbarriär för att hindra de värsta rötterna från att spridas.
Problemet är att lerjorden så här års är blytung, blöt och kladdig. Fastnar på stövlarna, på grepen, på spaden, på handskarna, på allt. Efter helgen har jag hunnit gräva ungefär en fjärdedel. Ska göra ett nytt försök till helgen och hoppas hinna flytta ett par buskar buskar i alla fall. Dessutom borde det vara lättare att bli av med kvickroten nu innan det kommer upp massa späda hallonskott till våren.
Om jag flyttar merparten till våren, hur påverkar det hallonskörden till sommaren? En hel del rötter går ju av hur man än gör. Kommer jag att störa tillväxten av nya grenar på våren, och produktionen av hallon i sommar, när jag flyttar på våren?
|