Detta ämne tycks ständigt återkomma - och - det är faktiskt inte alldeles lätt att kompostera på ett enkelt och effektivt sätt. Jag har haft många olika komposter, ibland har ju kommunen ställt krav på en sluten plastkompost t.ex. Om sådana tycker jag inte, jag har två och de duger till rötter av kirskål och annat svårbekämpat ogräs, dessutom hade jag råttor i den ena när den fungerade, som hushållskompost !. Jag tycker man ska ha en blandad kompost för att få lite mer näring i kompostjorden. Då fungerar dessa "Plasttunnor" mindre bra pga dålig syresättning. Man kan bygga bra enkla komposter med lecablock eller inoljade bräder. Jag har ett ganska kraftigt finmaskigt nät av ståltråd i botten och ca 1 dm upp på sidorna. Lådan, som inte bör vara för liten, avdelas med glesa brädor på mitten, så maskarna kan vandra mellan lådorna. Bottenytan på den jag nu har är 1,8 m x0,9m och den är väl ca 90 cm hög. jag fyller ena sidan först och sedan, när den är dags att skörda byter jag till den andra. Min är byggsd av trä, och fodrad med gamla liggunderlag! Det går lika bra med frigolit. Obs - jorden blir mycket kompakt - bra om man kan ta bort HELA framsidan, när man ska tömma komposten Jag bara fyller på hela året, med allt som överhuvidtaget är komposterbart. Jag rör aldrig om. Jag har kompostmask, som sköter den detaljen. Kompostmasken är AoO, förstår inte varför den inte blev en storsäljare? Komposteringen går snabbare och man får näringsrikare kompost. På tio år har jag inte ens haft en mus i denna kompost. Tror jag ska ha en komposteringskurs... verkar finnas ett behov Ja, detta var egna erfarenhetersedan ca 40 år Åsa www.lavendelgarden.nu
|