Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Trädorkidée - skötsel för blomning
          Peztis
          Inlägg 28-10-2009, 19:30
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem nr: 20 608

När min man och jag förlovade oss i våras (vi gifte oss senda i somras) fick vi av mina föräldrar en jättestor vas med en otroligt vacker orikidée!

Det är en Vanda-orkidée och den lever tydligen uppe i träden så den ska inte stå i kompost utan ska sänkas i vatten 1-2 ggr per vecka enligt lappen som hängde med medan de i blomsteraffären hade sagt att den alltid ska stå i lite vatten.

Jag provade med det sistnämda men tyckte att rötterna började se mysko ut så jag har nu övergått till dränkning i vasen och den mår definitivt bättre av det.

Men hur får jag den att blomma igen? Har faktiskt inte haft någon gödning då vi har haft dåligt vatten hemma = bra för för blommorna (avloppsvatten i vår vattenbrunn - inte så mysigt men blommorna har tyckt om det... sick.gif ).

Rötterna ser fina ut och bladen likaså, den verkar alltså trivas ok trort att jag inte alltid kommer ihåg att dränka den som jag ska. Kan det vara problemet?

--------------------

* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          KRT
          Inlägg 29-10-2009, 10:39
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

Jag har själv sneglat på Vanda och vandahybridet men aldrig vågat jköpa någon smile.gif. De är lite svårare än många andra eftersom de vill ha mycket ljus, inte för varmt, och mår bäst av att inte ha kompost. Eftersom de inte har kompost måste man antingen dränka sem (som du beskriver, 1-2 ggr/v) alternativt duscha dem med blomspruta varje eller varannan dag. Eller om man råkar ha ett badrum med mycket ljus och fuktig luft (då trivs de uten så mycket vattningar) biggrin.gif

Värt att tänka på är att vandor är monopodiala - dvs de växter på höjden som en phalenopsis (fast de är mer kompakta), vilket gör att de såsmåningom kommer bli rejält höga och då kan man kapa dem (se till att det kommer tillräckligt med rötter med såklart) och plantera om dem.

Enligt en av mina orkidéböcker står det följande om Vanda; Till skillnad från sina kusiner Phalenopsis fungerar inte vanda bra som krukväxter hemma, eftrsom Vanda kräver mer luftfuktighet och ljus. De verkar inte vara en sort som ska ut på sommaren, utan trivs i jämn varm temperatur. De vill gärna sprayas dagligen med vatten och även gödning.

Ett tips - för bästa råden ang Vanda, surfa in på Svenska Orkidésällskapets hemdida. PÅ deras forum kan du säkert få massor med bra tips och råd om hur du ska få den att blomma om igen!!!!

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-11-2025, 04:55

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon