CITAT (MariaS @ 28-10-2009, 20:51)

Vitsen med detta är att duöppnar upp för tjälen som då går ner i de lägre lagren och spränger loss dem, samtidigt kommer då singel och mull att ramla ner mellan klumparna under tiden, och leran blir betydligt mer lättarbetad. Du kanske behöver komplettera med något mer mull, när du gräver djupare sen, men det ska inte behöva var så mycke.
Hela den nu höstgrävda ytan, kommer sen att dränera hela slänten, utan att du gräver ner någon dräneringsslang. Kommande år, fortsätter du bara att täcka med lämpliga material och även ogräsrensningen kommer vara betydligt lättare.
Jaha, vad fiffigt! Fast en sak förstår jag nog inte: om jag lägger en slang i samma nivå som groparnas botten, och slangen sedan hela tiden lutar nedåt (mot bäcken), varför skulle vattnet stanna kvar i groparna istället för att rinna ut genom slangen hela vägen? Det verkar förvisso lättare att höstgräva, jag är mest nyfiken

Sedan har jag två st allmänna frågor (för allmänbildningen

): vad jag förstått så har man när man dränerar i lantbruken ingen markduk - varför har man det isf i "trädgårdsdräneringar"? Jag antar att det är för att slangarna inte ska klibba igen, men samma problem borde väl gälla i lantbruket?
Och den andra frågan, för att se om jag förstått: dränering i lera för lantbruk - rinner överskottsvatten i översta matjordslagret till dräneringsslangarna, snarare än gå genom leran? Medans det i mitt fall skulle rinna ner i de djupa groparna och där bli fast?