Hej!
Jag skulle behöva lite rådgivning vad gäller dränering i trädgården. Det är så att jag håller på att göra i ordning en slänt för odling, och tyvärr har jag redan planterat en hel del, framförallt rosor. Tyvärr säger jag eftersom jag nu börjar inse att dräneringen förmodligen behöver ordnas. Jag testade att hälla i vatten i en utav rosgroparna och morgonen efter var det fortfarande vatten kvar… (Nu har jag planterat en ros där i alla fall, men med ett rör nerstucket för att hålla koll på eventuellt stående vatten. Röröppningen är skyddat av väv och stenar i botten)
Slänten är ca 10 m lång och 5 meter bred, med en total fallhöjd på ca 1,5 m. Till höger om slänten rinner en bäck, som ligger ca 2 meter lägre belägen än slänten. Jorden i slänten är först ett lager lerjord (10-40 cm), sedan mer eller mindre ren lera. Jag misstänker att jag numera har grävt ett antal bassänger för överflödsvatten genom att fylla upp planteringsgroparna med finjord

Så, till mina frågor:
1. Min tanke är att gräva ner en dräneringsslang en bit ner i marken framför slänten (se bild) och leda ut överflödsvatten i bäcken. Kommer detta att hjälpa? (Borde inte vattnet redan nu rinna ner till bäcken?)
2. Kommer jag behöva ytterligare dräneringsslangar, t ex en i mitten av slänten eller t.o.m. en från varje planteringsgrop?
3. Hur gör man rent praktiskt en dränering med slang – grus, väv osv?
4. Har ni förslag på andra lösningar, gärna så enkla samt ekonomiska att genomföra som möjligt?
Jag är oerhört tacksam för all hjälp jag kan få!