CITAT (KRT @ 29-10-2009, 10:39)

Jag har själv sneglat på Vanda och vandahybridet men aldrig vågat jköpa någon

. De är lite svårare än många andra eftersom de vill ha mycket ljus, inte för varmt, och mår bäst av att inte ha kompost. Eftersom de inte har kompost måste man antingen dränka sem (som du beskriver, 1-2 ggr/v) alternativt duscha dem med blomspruta varje eller varannan dag. Eller om man råkar ha ett badrum med mycket ljus och fuktig luft (då trivs de uten så mycket vattningar)
Värt att tänka på är att vandor är monopodiala - dvs de växter på höjden som en phalenopsis (fast de är mer kompakta), vilket gör att de såsmåningom kommer bli rejält höga och då kan man kapa dem (se till att det kommer tillräckligt med rötter med såklart) och plantera om dem.
Enligt en av mina orkidéböcker står det följande om Vanda; Till skillnad från sina kusiner Phalenopsis fungerar inte vanda bra som krukväxter hemma, eftrsom Vanda kräver mer luftfuktighet och ljus. De verkar inte vara en sort som ska ut på sommaren, utan trivs i jämn varm temperatur. De vill gärna sprayas dagligen med vatten och även gödning.
Ett tips - för bästa råden ang Vanda, surfa in på Svenska Orkidésällskapets hemdida. PÅ deras forum kan du säkert få massor med bra tips och råd om hur du ska få den att blomma om igen!!!!
Jag tyckte dom var lite besvärliga att sköta när jag hade dom, både vanda och ascocendan.
Är för lat för, att hålla på, så jag gjorde mej av med dom.
Nu funderar jag igen på dom, då jag har ett utmärkt odlingsskåp.
Man behöver inte "bråka" så mycket med dom då.