Jag har lyckats få upp en mängd fröplantor detta år, men ingen har blommat än. Vi den här tiden förra året tog jag en del nypon, säkert ett 20-tal olika sorter. Satte dem i sand+såjord och upp på min kalla vind fram till i februari tror jag, sen inomhus ca +20, och ut i vårkylan när de tittat upp. Jag rensade nyponen och la fröna i en tesil och skribbade dem ordentligt under vattenkranen. gjorde ett flyttest och sådde dem som inte flöt, kastade resten. De jag inte orkade så la jag i ren sand i plastpåsar och slängde i en tom kruka. Att det ska vara så svårt att kasta!! Men det visade sig sen att de som låg i ren sand grodde bäst. Och de som sen blev helt bortglömda i ett hörn i värme, de grodde hysteriskt. Så av krukorna grodde nog 10%.. Jenny Duval, Officinalis, Celeste,Nuit de young, William lobb, Alain blanchard, Rosa Mundi... minns inte alla. De som jag fick trassla ut ur små nystan från sanden var ett 10-tal Jens Munk och ännu flera Camaieux. Hade fullt sjå att ta hand om alla dessa och nu är de alla utplanterade... överlever de så blir jag glad, kan inte passa dem och har inget växthus..men det är bara tuffa rosor så vi får väl se... Intressant nog så har alla mina Camaieuxfrösådder ganska olika utseende och de växte som gräs frampå höstkanten. De flesta hann bli rätt stora buskar, beroende på när de fick lämna sina krukor. Så jag tappade nästan intresset för att shoppa nya rosor, detta är mer spännande och de har nya namn de flesta redan. Men vad som helst kan hända..
|