|
Vi var ju flera stycken som senaste höst var ivriga med fröplantering av rosor, men jag har inte hört något om hur det gick med era odlingar? Bidde det till något? Och ni som gjort detta flera år, har ni fått fram nån ny spännande sort?
Jag måste erkänna att jag inte hann ta hand om mina sådder, de "råkade" (hmmmm?) hamna under tak i sina burkar och med den torka vi hade är det ganska självklart att det såg rätt dött ut i burkarna när jag sen kom i håg dem.......1 liten stackare hade överlevt och den planterade jag ut nu i höst, SPÄNNANDE!! Hur som helst, nu slog ivern till igen denna höst att ta nya nypon och plantera, jag råkade läsa i ett gammalt nr av Rosenbladet om vilka trevliga rosor Pirjo Rautio fått fram genom frösådd, sååå.... varför inte prova, det KAN ju bli något helt unikt (om inte annat så åtminstone helt egenodlat, vilken känsla!).
Min egen erfarenhet är ringa, av dessa fröplantor klarade två st sommaren och växte väl på men ingen större fart. Har grävt ner dom i pallkragen och fyller på med löv nu, så får man se om dom klarar vintern. Visst tar det många år tills det kommer en första blomma och så rotäkta som tar sådan tid vad jag sett här med andra rosor. Jo man kanske ska ta och sätta några frön till i höst ?  Frö av Flammentanz nypon, såddes hösten - 08, här i juni
Okej! Nu är åtminstone jag på gång igen med fröna! Plockade i går nypon från Dagmar Haustrup, Souvenir de Philemon Cochet, Dr Eckner, Valdemar, Nils, Valamorosen, Rosa Mundi, Red Nelly, Suzanne, Hurdal och Harrisonrosen. YESS! Nu får burkarna var inne på läskning några dar och så ut i väntan på våren.....
Hur gjorde du, tvättade fröna noga först, glömt hur det var. Ska gå ut och fundera imorgon vilka nypon jag gillar. Jag är för gammal för dessa projekt jag hinner bli 70 år innan något ev blommar.
gulmåra
25-10-2009, 21:09
Jag har en frösådd liten rosbuske som kommer från ett Jenny Duval nypon. Förra året blommade den första gången och hade Jennys färger fast med enkla stoora blommor. Jag misstänker att fadern är en Hollandica-ros då busken har lite rugosaaktiga ljusgröna blad och det finns många Hollandica här i snåren. Den var väl en vanlig underlagsros förr? I år såg blomman nästan likadan ut. Bara lite mer "lockig". [attachment=43683:S_by_154__Medium_.jpg] Förra hösten tog jag nypon från Haddington och i våras hade ett frö grott. Så nu finns en omplanterad pyttig liten planta nergrävd i pallkragen. Hoppas den klarar sig. Det är ju så spännande!! Jag måste ut och leta efter fler nypon...
vad häftigt! hur många år tar det innan en frösådd ros blommar tror ni?
Ezereht
26-10-2009, 10:04
Vi hade en diskussion om det förut i nån tråd. För det mesta ettpar år så den hinner växa på sig först, men ibland går det fort också. Nån som hade en miniros (alltså inte hade hunnit bli så stor) som ändå satte blommor).
vad skoj, nu blir jag ju jättesugen på att plantera några frön... Attans att jag har nypt bort de flesta vissna blommorna på mina rosor!
octachoron
26-10-2009, 11:28
Mitt "rekord" på blommande frösådd ros är sex veckor, så lång tid tog det från frö till första blomman! Det var en miniatyrros, Rosa chinensis minima, som jag drog upp på vintern under extraljus inomhus.
När jag sedan satte ut den under sommaren så blev den en av mina blomrikaste rosor.
Gulmåra, åh så söt din ros blev, vad stolt jag skulle varit ! Grattis !
Näää, inga finesser här med frötvätt od, jag bara skrapade ut fröna och så fick de torka upp lite och ner i krukor. Enl. Svennis skulle man ju försöka så så "färskt" som möjligt, hur gör ni andra?? Gulmåra, det var en riktig sötnos du fått fram! Kul att nån hade bildbevis på sin skapelse, det ger inspiration för oss andra till lite kreativt småpyssel i höstmörkret.........
Mina frösådder misslyckade i år,jag hällde ut allting.Helenae hybrida frösår sig själv,jag sparade några plantor och de är ganskar sora nu,två av dem blommade med några små enkla blommor.Så har jag 2 fröplantor av Single Cherry som inte har blommat ännu.Försök med Hebe's Lip misslyckade jag med.Nu vet jag inte vilka jag vill fröförökar.Inga Rugosor,de tar jag rotskott.De jag vill ha frö av har inga nypon.Jag har nypon på Henri Martin,Great Wester och Apotekerrosor.Är det någon som ev vill byta? [attachment=43707:2009_07_...__Large_.JPG] frösådd hybrida
gulmåra
26-10-2009, 21:36
Tack Kajsa!  Ja, nog är man lite stolt när något litet frö gror och dessutom överlever. Modershjärtat bankar! Tror det tog närmare fem år för min att blomma och det berodde nog mest på att den stod ynkligt och magert. När jag flyttade den till min "super-rabatt" (där allt växer sig nästan för stort utan min ansträngning) ja då satte den fart. Annars har jag gjort precis som Susehn. Tvättat ordentligt, nästan lite peeling på fröna. Sått genast i kruka och efter en vecka ut i pallkrage. Lite skydd mot fåglarna. Men man kanske skulle prova din variant, octachoron. Inne under lysrör? Ställa en kruka hos pellargonerna. Där är ca 10 grader. Kan bli kul att prova!? Kajsa! Du har ju fina små rosor från Flammentanz och du Renate från Singel Cherry! Det är ju hur spännande som helst! Kan ju bli vad som helst....nästan Jag har dåligt med nypon i år, men några ska jag väl hitta. Såg några på Great Western. Vill gärna hitta på gallicorna. Gallicafreak som man är....
 jag var så sugen på att så rosfrön igårkväll efter att ha kontemplerat den här tråden så jag begav mig ut i trädgården i mörkret med pannlampa för att leta nypon...Inte ett enda fanns det!  Har uppenbarligen varit för duktig på att ta bort vissna blommor... =( Och de som jag inte nypt bort verkade inte ha blivit pollinerade, för inte minsta antydan till nypon. Mutter mutter... det får bli ett framtida projekt... kanske nästa år?
nej men se där, nu hittade jag ändå ETT litet nypon. eller, tror det är ett nypon iallafall. Lite litet och skröpligt men ändå. Men inuti finns bara massa LUDD! Hur ser egentligen fröna ut? hum hum... det sitter visst nåt skröfs mitt ibland allt ludd... är det fröna? Ser inte direkt ut som frön, tycker jag...
Alltså Fny, du låter ju helt desperat! Finns det ingen sorts kommunal el. statlig inrättning i din närhet där du kan sno nåt Hansa- eller pimpinellnypon? Det brukar nog synas ganska klart om det är ett frö eller inte och vissa nypon består nästan bara av frö (tex rugosor) medan vissa är mest ludd å ev nåt frö (tex Hurdal). Själv blev jag så ivrig med fröjakt att jag överväger just nu att åka in till stan och kolla nyponförekomsten på den nya rosenparken.......
gulmåra
27-10-2009, 13:40
Hi,hi ni är roliga ni! Pannlampa vore ett alternativ. Man är ju aldrig hemma när det är ljust numera känns det som. Grannarna är vana. Kanske Rosendahl på Djugården kan få ett besök på lunchen... farliga idéer du kommer med Susehn!
Hå-hå, lyckans dej Gulmåra , som kan titta in till ett så ljuvligt ställe som Rosendahl på LUNCHEN..... Å där finns det säkert nypon! Jag var via rosenparken och hittade lite nypon, problemet är bara att jag inte längre minns vilket nypon som hörde till vad, hade ju inte direkt penna och insamlingspåse med på dylik exkursion!! Åtminstone Alain Blanchard, Lac Majeu, Matti Hesperia mfl är nu i min försöksodling, superspännande!!
gulmåra
30-10-2009, 20:59
Vilka höjdar-rosor du hittade nypon på! Lyllos Här har det inte blivit någon lunch ännu på Rosendahl. Jobbet stretar emot. Men jag hittade två!!! nypon idag i min egen trädgård. Ett från rosa macrophylla och det andra från R.Micrugosa. Några "nötter"(heter det så?) fanns i varje. Ska bli kul att se om det blir något.
Lycka till med sådderna, vi håller tummarna att det gror och blir nåt vackert! Kom i håg att dela med er av odlingsresultaten! Kollade in den lilla stackarn som hade klarat sig från fjolåret och det ser ut att bli nån slags rugosa, troligen frö från Schneekoppe, men bladen verkar vara lite Agnesskrynkliga...... hmmmmm....fortsättning följer!
Jag har lyckats få upp en mängd fröplantor detta år, men ingen har blommat än. Vi den här tiden förra året tog jag en del nypon, säkert ett 20-tal olika sorter. Satte dem i sand+såjord och upp på min kalla vind fram till i februari tror jag, sen inomhus ca +20, och ut i vårkylan när de tittat upp. Jag rensade nyponen och la fröna i en tesil och skribbade dem ordentligt under vattenkranen. gjorde ett flyttest och sådde dem som inte flöt, kastade resten. De jag inte orkade så la jag i ren sand i plastpåsar och slängde i en tom kruka. Att det ska vara så svårt att kasta!! Men det visade sig sen att de som låg i ren sand grodde bäst. Och de som sen blev helt bortglömda i ett hörn i värme, de grodde hysteriskt. Så av krukorna grodde nog 10%.. Jenny Duval, Officinalis, Celeste,Nuit de young, William lobb, Alain blanchard, Rosa Mundi... minns inte alla. De som jag fick trassla ut ur små nystan från sanden var ett 10-tal Jens Munk och ännu flera Camaieux. Hade fullt sjå att ta hand om alla dessa och nu är de alla utplanterade... överlever de så blir jag glad, kan inte passa dem och har inget växthus..men det är bara tuffa rosor så vi får väl se... Intressant nog så har alla mina Camaieuxfrösådder ganska olika utseende och de växte som gräs frampå höstkanten. De flesta hann bli rätt stora buskar, beroende på när de fick lämna sina krukor. Så jag tappade nästan intresset för att shoppa nya rosor, detta är mer spännande och de har nya namn de flesta redan. Men vad som helst kan hända..
Vad du kan Mimika, jag läser noga, så dom fröna som inte flyter ska man så och ren sand var bäst. Har ingen vind det får bli i kylan i pallkragen. Provade en vinter mörka/svala garaget och inget kom upp av fröna.
Många av mina kom inte upp heller! Kylskåpet kan ju funka med sandpåsar, behövs så lite.. en del grodde ju efter 3-4 mån i kyla, medans andra grodde i köksvärmen efter kallperioden. Jag är definitivt nybörjare, men det roliga är när det händer saker där man minst förväntar sig att det ska hända! Men visst blir man rätt stolt när de växer så bra.
Se där, se där!!!! Vilket inspirerande inlägg Mimika! Vi riktigt läste mellan raderna hur modershjärtat bankar! Väntar med spänning på blombilder.....
Greta i Österbotten
01-11-2009, 17:40
Följer med spänning era inlägg.Om frösådden lyckas vad heter då resultatet ? Är det fritt fram med egna namnförslag ?De nya rosorna är väl inte identiska med den ros man tagit nyponen av om det finns många olika rosor i närheten ?
Frösådder blir en ny ros, så den kan man förstås namnge själv. Pollinering kan man ju ägna sig åt för att vara mer seriös, men man kan ju alltid föra noga anteckning vilken ros man tog nypon av och kanske de rosor som växte nära, för att sen våga sig på en gissning. Jag vet inte hur långt bin flyger.. men det blir fader okänd på mina bastarder. Massor av kända rosor har okänt ursprung. En parentes.. en kunnig på frösådder sa att blommar frösådden första året tyder det ofta på att den blir remonterande.
Städar i min dator och hittar en rolig länk om just frösådder, mycket pedagogisk. Men i Firefox ser den knasig ut...så prova i flera webbläsare om det ser underligt ut, Safari blev bra på min mac: http://www.abrigon.com/Rose%20Hybridizing%...files/frame.htm
Jag krattade sista löven i början av veckan och nu är " trädgården stängd " för i år, ruskigt vemodigt ! Och så jag plockade av lite nypon från Constance Spry och Freja som jag sått idag, tvättat och kollat om dom sjönk i vattnet som du skrev Mimika och då såg man att många frön flöt. Tog en massa perlite och vanlig blomjord ( hade ingen såjord hemma ) och så ut i kylan och pallkragen, satte en kruka över så inget djur välter ur fröna.
Jag lovar rapportera i vår/sommar om något tittar upp !
AnnammA
10-11-2009, 10:25
Jag har sett ut en del spännande nypon, som jag nog ska ta och sätta. Förra årets sådd, står fortfarande kvar i såkrukor i rabattkanten - jag tror inte det blev ngt större resultat, men jag tänker låta dem stå kvar över denna vintern. Lycka till ni andra!
Anders Roslagen
13-11-2009, 11:24
Den här blommade andra sommaren, är kommet från ett ´Hollandica´-nypon, fadern är ´Hope for Humanity´, (jag satte dit pollen). Den blommar bara en gång per sommar och verkar ha problem med mjöldagg. Oftast blir det inte så bra sorter när man sår, men det är ju spännande. [attachment=44268:080705HxHfH.jpg] Tog några nypon från en Austinros förra hösten. Bara några veckor efter att de grott började de blomma, det är ett tecken på att det blivit en sort med kontinuerlig blomning. De blev lite olika fyllda rosa blommor, får se om de klarar vintern nedgrävda i kallväxthuset, de är så späda. [attachment=44270:090628Au..._ddkruka.jpg]
Hej
Mjöldagg generation ofta finns i marken eller gamla blad, men de vaknar igen när nya växter kommer.
H:Bassam
Ezereht
14-11-2009, 11:48
Jag har problem med mjöldagg på min hope for humanity så att en med sådana gener skulle ha det förvånar mig inte. Jag måste nog flytta den nästa sommar så den står mindre torrt. Men väldigt tjusig din nya ros. Det jag saknar med HfH är att den känns så stel och plastig, men din ros var ju charmerande "fluffig".
Söta rosor du fått upp Anders, så du menar att rosor som remonterar visar sig snabbt i frösådderna redan första, andra året trots att plantan är så liten ? Trodde man fick vänta många år på blommorna oavsett.
Anders Roslagen
15-11-2009, 14:21
Kajsa, utifrån vad jag läst så kasserar rosförädlare frösådder som inte blommar inom några månader, för då har de inte anlag för kontinuerlig blomning. Remonterande buskar liksom engångsblommande tar ett år eller längre på sig, vissa enstaka buskar saknar till och med anlag för blommor helt och hållet, även om det är ovanligt!
Några korsningar jag gjorde mellan ´Geranium´och ´Single Cherry´ (båda föräldrarna engångsblommande), har inte blommat än på tredje sommaren, inte något av syskonen, där behövs tålamod...
Ezereth, håller med om att HfH kan vara stel. Uppskattar den för den ovanligt djupröda färgen [attachment=44358:060916HfH.jpg]
Aha Anders, jag får allt vänta och se om det blir någon blomma på mina små nästa år och tänk så många rosor vi gillar som bara blommar en ggn. jag blir allt glad om det blir något. Tålamod i massor med fröodlingar förstår jag. Hope for Humanity är ny här i år, gillar den skarpt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|