CITAT (Anki @ 02-11-2009, 09:30)

Tack för era svar.
Det ska enligt förpackningen gå att slå i pluggarna året om men det där med sambandet till avverkningen tror jag beror på att stubben torkar så porerna/kapilärerna (vet ej vad det heter på träd) stängs och kan inte suga åt sig giftet. Funderar på om jag ska göra en ny snitt yta och dunka i dem sedan. Bara jag får tag på en borr. Det ska visst finnas en speciell borr att köpa till ändamålet.
Men som sagt vet jag ej hur jag ska göra.....om det är någon idé att slå i dem nu när det gått 2 dygn.
Så det stod alltså på deras hemsida att det gick att slå i efter 2 månader..... måste "gå" dit ochläsa.....
önskade att personalen på granngården kunde svara på mina frågor.
Finns det någon mer än jag som saknar sakkunnigpersonal i butiker man handlar i. När jag var liten och följde med mina föräldrar och handlade kunde personal allt om det de sålde. Nu kan de aldrig något.
Nu ska jag inte dra alla över en kam....men undrar om det beror på att butiker sällan i dag speciialiserar sig på en sak utan har allt möjligt och då kanske det inte går att kunna allt om sina varor...
Ska iallafall åka dit och fråga.....
VArken kambrium eller sildelen är öppen i stubben just nu i alla fall. Eftersom trädet redan gått i vila, är alla kanaler också i vila, så även om du slår i pluggen nu, kommer ändå inget att hända förrän till våren när rötterna vaknar till liv igen.
Då borrar du hålen i stubben ganska nära marken och slår i pluggen där och det kommer garanterat att fungera.