Ringde vägverket i somras och bad dem ta ner 3-4 aspar vid vägen utanför vår trädgård. Vi ville få in ljus i trädgården och slippa rotskott.
I fredags vaknade jag av motorsågar och vägverket var här och tog ner dem. De skulle ringa innan de skulle komma och de gjorde de inte. Hade ett hopp om att de skulle ta ner dem när det fortfarande var löv kvar på träden för att slippa den invasion jag kommer få med aspskott i vår när dessa stackars aspar inte har någonstans att göra av all sin sav som de dragit ner i rotsystemet.
Men som sagt de hörde de aldrig av sig så jag kunde säga till dem att vänta till nästa sommar.
Nu skulle jag fixa dessa aspar med Ecoplug och fick i panik åka och köpa i fredags men skulle inte ha möjlighet förrän idag att sätta i dem!
Så när jag skulle läsa innehållsförteckningen såg jag att jag inte hade den storleken på borr och allt var stängt så jag bad svärmor och svärfar om de hade någon borr. De hade de och skulle lämna dem till min gubbe i hans butik och han kom hem med den kl 1 i natt och jag fick se den i morse. Jag tänkte inte på det men jag tror det är en metallborr och det fungerade inte bra. Den borrade ingenting och det började brinna i stubben.
Stubbarna hade blivit jättestora eftersom de hade sågat halva som vanligt och halva hade de gjort som en kil för att få den falla åt rätt håll antagligen så nu måste jag nog ha tre gånger fler pluggar än vad jag köpte.
I dag tog tiden slut för att kunna sätta i dem. 2 dagar efter avvverkning.....
Någon som vet om det går att göra det senare och vad jag ska använda för borr för att göra hålen?
/ANki
Slöseri med att slå i dem nu, trädet drar ju ändå inte ner något i roten nu när det har fällt löven. Gör det till våren istället, strax innan lövsprickning på andra aspar i grannskapet, då kommer det få effekt.
Åsa, mälardalen zon 2
01-11-2009, 20:31
Det står dock på ecoplugs hemsida att man kan slå i pluggen hela året, gör man det på vintern finns giftet i stubben när den ska grönska, det står även att om man ska slå i pluggen i stubbar ska man slå i dem inom 2månader från fällningen men det borde väl bero på när man fäller träden som MariaS säger det sker ju just inget i stubben just nu så det borde inte vara någon superbrådska.
Tack för era svar.
Det ska enligt förpackningen gå att slå i pluggarna året om men det där med sambandet till avverkningen tror jag beror på att stubben torkar så porerna/kapilärerna (vet ej vad det heter på träd) stängs och kan inte suga åt sig giftet. Funderar på om jag ska göra en ny snitt yta och dunka i dem sedan. Bara jag får tag på en borr. Det ska visst finnas en speciell borr att köpa till ändamålet.
Men som sagt vet jag ej hur jag ska göra.....om det är någon idé att slå i dem nu när det gått 2 dygn.
Så det stod alltså på deras hemsida att det gick att slå i efter 2 månader..... måste "gå" dit ochläsa.....
önskade att personalen på granngården kunde svara på mina frågor.
Finns det någon mer än jag som saknar sakkunnigpersonal i butiker man handlar i. När jag var liten och följde med mina föräldrar och handlade kunde personal allt om det de sålde. Nu kan de aldrig något.
Nu ska jag inte dra alla över en kam....men undrar om det beror på att butiker sällan i dag speciialiserar sig på en sak utan har allt möjligt och då kanske det inte går att kunna allt om sina varor...
Ska iallafall åka dit och fråga.....
CITAT (Anki @ 02-11-2009, 09:30)

Tack för era svar.
Det ska enligt förpackningen gå att slå i pluggarna året om men det där med sambandet till avverkningen tror jag beror på att stubben torkar så porerna/kapilärerna (vet ej vad det heter på träd) stängs och kan inte suga åt sig giftet. Funderar på om jag ska göra en ny snitt yta och dunka i dem sedan. Bara jag får tag på en borr. Det ska visst finnas en speciell borr att köpa till ändamålet.
Men som sagt vet jag ej hur jag ska göra.....om det är någon idé att slå i dem nu när det gått 2 dygn.
Så det stod alltså på deras hemsida att det gick att slå i efter 2 månader..... måste "gå" dit ochläsa.....
önskade att personalen på granngården kunde svara på mina frågor.
Finns det någon mer än jag som saknar sakkunnigpersonal i butiker man handlar i. När jag var liten och följde med mina föräldrar och handlade kunde personal allt om det de sålde. Nu kan de aldrig något.
Nu ska jag inte dra alla över en kam....men undrar om det beror på att butiker sällan i dag speciialiserar sig på en sak utan har allt möjligt och då kanske det inte går att kunna allt om sina varor...
Ska iallafall åka dit och fråga.....
VArken kambrium eller sildelen är öppen i stubben just nu i alla fall. Eftersom trädet redan gått i vila, är alla kanaler också i vila, så även om du slår i pluggen nu, kommer ändå inget att hända förrän till våren när rötterna vaknar till liv igen.
Då borrar du hålen i stubben ganska nära marken och slår i pluggen där och det kommer garanterat att fungera.
Piccante
02-11-2009, 17:14
Kambium/ kambiet bör det heta va? Kambrium var för 600 miljoner år sedan
Sälkatten
14-11-2009, 10:49
Köp en vanlig träborr med spets. Även en billig fungerar då det är asp eftersom det är så "luckert" trä. Provade själv i år och håller tummarna...
/Carina
Crassula
18-12-2009, 23:55
Kan det finnas ngn. kemist i detta forum.
Med rätt kunskap kanske det går att göra egna pluggat till bätter pris.
Välkommen med ett recept.
Solstorm
19-12-2009, 11:40
CITAT (Crassula @ 18-12-2009, 23:55)

Kan det finnas ngn. kemist i detta forum.
Med rätt kunskap kanske det går att göra egna pluggat till bätter pris.
Välkommen med ett recept.

Kemist sökes!
Anna-Karin Lundberg
10-01-2010, 19:03
Jag kan berätta lite om varför personal inte kan så mycket om sakerna de säljer längre. Det är kundernas fel. Marknaden styr, så enkelt är det. När stora företag ska sälja allt möjligt till lågt pris (välj vilket företag du vill, mat, sportkläder, växter, skor, elektronik...) så sänks priset ihop med kvalité på varorna och på personalen. Lidl är ett utmärkt exempel. Billiga kakor - gjorda på luft, konstgjort fett och socker. Smakar inget, men är billiga att tillverka. Tonåringarna i kassan har ingen AAAANING om något om innehåll eller tillverkning. Jämför med en utbildad på konditori. Som bakat själv med smör och mjöl.
Jag jobbar själv i fackhandel inne i Stockholm city. Har vigt mitt liv åt detta och kan jättemycket om allt som rör mitt område. Men folk köper kattmat av skitkvalité på dagligvaruhandel, åker på ÖB och andra stormarknader på landsbygden och jämför deras priser med våra. Ber oss om hjälp men handlar på annat håll. Vi kan hjälpa för vi har kunskap, men när man handlar billigt nån annanstans, var ska jag få min lön ifrån?
Det fungerar inte att driva en butik med tre heltidsanställda inne i Stockholm City och tjäna tre öre på en vara, så som lågprismarknaden gör. De överlever genom att sälja asmycket och bara ha personal i kassan som kan dra en streckkod, inget annat.
Vill ni ha kvar fackhandel med kunnig personal, handla i bra butiker med kunnig personal. Man får betala lite mer, men man får MYCKET mer! Eftersom jag själv är i branchen (fackhandel) så vet jag hur jobbigt de "riktiga" handlarna har det. Gynna dem, handla inte på Pla... och andra stora kedjor. Välj dina lokala, kunniga handlare om du så ska köpa bröd, kläder eller en rhododendron.
Ursäkta att jag låter så bitter, men folk tänker inte efter. Jag möter det här dagligen och vill bara försöka ge en förklaring och öka förståelsen för prisskillnader och service på olika ställen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.