Medlem
Antal inlägg: 175
Medlem nr: 9 182
Var på Gotland i helgen och i det dystra, men vackra grå och bruna landskapet hajade jag plötsligt till när jag såg denna spindel som jag tror är en grön bladspindel, Micrommata virescens? Den var så fin!
Om honorna övervintrar borde den väl ligga och sova nu? Eller är den på väg att dö? Det var väl runt 7 grader ute.
Denna röksvamp var också väldigt fin, men vad är själva pyramiden som bildats undertill? Har inte sett det på röksvampar förut! Flera i skogen hade en sådan bildning. Övriga hade bara den runda delen mot marken som vanligt.
--------------------
♥ Fågelholkar i holkbloggen♣ Nyutbildad trädgårdsmästare! ♠ Drömmer om trädgård
Medlem
Antal inlägg: 19 798
Medlem nr: 12 674
Är ingen vidare expert på spindlar, men nog ser det ut att vara en sån! (Lite kul, jag hann inte ens slå upp i registret i spindelboken utan den öppnades av sig självt på sidan med just Micrommata virescens för att där låg lösa lappar i.) Den blir lite blekare när den ruggar eller vad det heter, ömsar skinn samt när den vaktar äggen vilket är på sommaren, så det finns väl ingen anledning till att den inte skulle vara grön nu? Det står i min bok att ungspindlarna övervintrar innan de är riktigt vuxna. Livslängden är ca. 18 månader i norra Europa. Det är vackra bilder du har tagit, just kontrasten mot den bruna bakgrunden. Svampen ser också jättehäftig ut, ingen aning varför där är en sån pyramid.