Det är väldigt svårt att se skillnad på dom, men den härdigare catalpa speciosa har färre och större blommor. Men det tar ju många år innan dom blommar. Största skillnaden tycker jag är deras växtsätt. Catalpa speciosa är mera upprätt, medan den mindre härdiga catalpa bignonioides är mera vresvuxen, låg och bred vilket jag uppskattar. Hur som helst borde båda överleva utomhus på öland, även om dom inte är väldigt förtjusta i stark vind. Deras stora löv utgör ett lite väl bra vindfång, men jag antar att det är värst när man odlat upp dom inomhus och sedan sätter ut dom. Om dom är ute från början när löven utvecklas bli dom antagligen styvare.
Jag planterade frön av catalpa speciosa förra vintern, och mer än hälften tog sig. Jag kom fram till att man skall skola om dom tidigt eller ännu hellre plantera i en stor kruka från början. Dom saktade in i växten vid omskolningen, förmodligen för att dom satsade all kraft på att bilda rötter när dom fick mer jord. Med en stor kruka (5 liter) från början, bra jord och gott om ljus, värme och vatten tror jag dom skulle kunna växa över en meter på första säsongen.
|