Det godaste vegreceptet har jag redan presenterat, men här två goda soppor
Blomkålssoppa (jag älskar blomkålssoppa)
Blomkål Ett par potatisar (per medelstort blomkålshuvud) Kokosmjölk Färsk chili (jag har experimenterat med "hemlagad curry", jag tycker det är godare utan) Rapsolja Salt
Hacka chilin rätt grovt Skala och skiva ned potatis rätt fint Ansa blomkålen, ta bort bladen. Skär ner resten
Värm kastrull/panna, ett par skvättar rapsolja Medelvärme I med potatis, veva runt ett tag I med chili, veva runt ett tag Häll i vatten I med blomkålen Låt puttra, absolut inte koka, tills blomkål och potatis är mjuk Salta lätt
Jag häller över i mixer (har ingen handmixer eller vad det heter); häller sedan tillbaka hela härligheten i kastrullen/pannan I med kokosmjölken. Smaka av. Mer salt kan behövas Och kanske mer chili (kokosmjölken dämpar). Finhacka i så fall. Fin färg
Kikärtssoppa
Receptet är lånat från Jamie Oliver (en första boken översatt till svenska), lite omgjort av mig
Kikärter (kom ihåg att blötlägga dagen innan) Potatis, typ en Purjolök (minst en till två portioner) Olivolja och en klick smör Vitlök Salt Svartpeppar Permasan, ev (gärna!)
Koka de blötlagda kikärtorna tilsammans med potatisen, det tar minst en timme (oftast en timme och en kvart).
Värm upp en gryta på knapp medelvärme, i med olivolja och en klick smör. Lägg i tunt skivad purjo och vitlök. Håll ett vaksamt öga, löken ska bli "genomskinlig", inte bränd (sänk ev. värmen). Salta lätt. Tappa inte tålamodet, löken ska bli mjuk och söt (absolut inte bränd, det skulle förstöra hela anrättningen), det kan ta ett tag (frestas inte att höja värmen); häll sedan i de kokta och avrunna kikärtorna och potatisen. Veva runt ett tag. Häll i vatten och ett par nypor salt eller hemlagad grönsaksbuljong. Puttra långsamt, i typ en kvart.
Mixa hälften av soppan. Häll tillbaka mixet i grytan. Smaka av med salt och nymald svartpeppar.
Strö gärna över nyriven permasan och ringla gärna över lite god olivolja direkt i tallriken.
-----------------
Idag har jag lagat en favvo, det doftar fortfarande kantarell:
Kalvlever Kantarell Bacon Lök Smör, givetvis Lite salt
Till det Kokt potatis och- brysselkål!
Tänkte när jag åt, vilken ynnest är det inte att ha tillgång till all denna svamp. Till min portion, säkert motsvarande 2 liter färsk (gul) kantarell. Man kan lätt sno ihop något gott...
------------------------------------
Kantarell (gul) favoriten är i all sin enkelhet - trots allt experimenterande - OCH DET ÄR VEGGOKÄK
Kantarell (ja, gul kantarell) Antingen scharlottenlök eller pyttlite vitlök, kan möjligen uteslutas eller pyttlite färsk chili, kan uteslutas Smör Pyttlite salt
Vitt bröd
Låt svampen dunsta av i medelvarm panna, sedan i med smör. Stek långsamt på knapp medelstark värme. Nånstans halvvägs, i med lök (kalasgott utan också). Höj ev. värmen litegrann mot slutet. När svampen är klar (jag vill ha den knaperstekt), ta bort den, spara så mycket av svampsmöret som det går i pannan (diska den inte!). Mer smör i pannan. Höj ev. värmen. Stek brödet i svampsmöret på båda sidor.
Lägg upp brödet på tallrikar, häll över ett berg av svamp. Och det smör som ev. finns kvar i pannan. Sallad är gott till; kanske Lollo Rossi. Ugnsbakade rotsaker är också gott till... Nu ränner det iväg.
--------------------
smuleborg - i ett torp mitt i skogen, tre mil norr om Stockholm. 
|