CITAT (KRT @ 06-11-2009, 14:50)

Ska man ta IN rosmarin????
Min planta har alltid stått ute, och den lever fortfarande, men stod iofs under ett ganska stort träd som fällde en massa löv - så den brukade vara ganska väl täckt tidigare.... Borde jag kanske täcka med något i år?
så här skrev jag i en annan tråd
''i milda områden av sverige ( typ zon 0-1(2)) går det ha rosmarin på friland i ett varmt och skyddat läge i väldräneradjord. oftast klarar den vintern där utan skydd och kan bli en fin buske och blomma och ge skörd.
bor man i kallare områden eller bor norrut från zon 2 till zon 3 så kan man klarar sin rosmarin
bor man kallare än zon 2-3 så bör man ta in sin rosmarin planta och förvara inne frostfritt och ljust. i zon 4 (även med skydd) kan den ha svårt att klarar sig på friland åretrunt. plantera ut den i marken till sommaren (eller under den frostfria perioden) funkar i hela sverige. likaså att odla den i kruka funkar i hela sverige såklart.'' planta på friland i ett skyddat och varmt läge och väldräneradjord och om man ger den vinterskydd (säckväv räcker inte) utan flera lager med någon tjockare väv exempel grön vinterväv. till vår/vintern är det bra att skydda den mot solen.
typ sammanfattat;
zon 0-1 klarar den sig oftast, och även milda zon 2 områden i ett skyddat läge.
zon 2-3 i skyddat läge med vinterskydd när det behövs. i kallare zoner blir det svårare och behövs mer skydd och då är det ev bättre att odla den i kruka som tas in.