Honungsskivling, Armillaria, finns i olika arter och är mer eller mindre aggressiv. de flesta arter angriper stressade träd, men A.mellea går också på frisk ved och genom frisk bark.
Träd med dena svamp går inte att bota, och utgör smittkälla också för andra träd. Man bör vänta ett år innan man planterar nya sorter, eller plantera arter som är motståndskraftiga.

A. Mellea, vanligast i södra Sverige. Andra houngsskivlingar ser lite annorlunda ut, se bilder
här.Tickor finns också i olika arter som angriper stressade träd, dessa ser mer ut som skivor på träden och är fruktkropparna av mer eller mindre aggressiva mycel (rötter) som lever inne i veden.

Doftticka
Kolla stället där svampen/tickan gick in och se hur mycket död ved det finns där. Kanske har svampen spridit sig så att det inte finns någon näringstransport kvar. Är tädet stort riskerar det att falla om skadan gått långt.
I takt med att mängderna ogräsmedel och konstgödslingsmedel ökar i trädgårdarna får Kemikalieinspektionen allt fler frågor om varför häckar, träd och andra värdefulla växter uppvisar konstiga bladformer och dör. Jag stöter också i mitt trädvårdsjobb allt oftare på träd med konstiga bladformer i trädgårdarna och träddöd som jag inte sett förut.
Stroller Kombi får inte användas på allmänna gräsytor, och jag avråder från användning i trädgårdar mde träd och buskar som man bryr sig om. Gödsla gräsmattan med gräsklipp, kogödsel och torra löv som ni smular med gräsklipparen istället så mår också träden och häckarna bra.