CITAT (Powerowic @ 08-11-2009, 14:32)

en växt tycker jag ska räknas som ettårig när den efter att ha satt frö dör, och inte går att få överleva ens inomhus
exempelvis snötörel, så är det en jättefin krukväxt på höst och vinter, jag övervintrade den förra året
men affärerna vill väl sälja nya. Våra petunia/callibrachoa "millionbells" brukar blomma på ungefär tills mitten av november och är sedan gröna och fina till tjälen. skulle inte kunna tänka mig att de inte går att övervintra
Jag har haft en planta pensé, som självsådde sig i en kruka ute en sommar. Tre vintrar följde en och samma planta med in, tills jag slängde den på komposten. Det vart faktiskt ingen dålig "buske" av den!
Physalis, tomat och paprika, är exempel på växter som är betydligt lättare att övervintra, än många växter som är avsedda som krukväxter.
På grund av miss i planeringen, har jag också haft både pärlhirs och Amaranthus som krukväxter. Inga större problem där heller.
Så uppenbarligen är ju INGEN av ovan nämnda växter annuella egentligen då! Håller med Eva33c, att växterna egentligen borde beskrivas utifrån sina "hemförutsättningar" med tillägget "odlas som ettåriga".