Jo, så är det. Också vildsvinen "bökar upp" slumrande frön. Och de båda gör en massa annat också i naturen.
Det där med balansen, ett överskott av grävling skapar obalans i till exempel fågelbeståndet (många redan hotade arter - och det leder till...).
Det mycket snabbt ökade vildsvinsbeståndet, vi får se vad det leder till. Mer än det idag synliga i form av uppbökade skogsarealer (och uppbökade trädgårdar).
Jag har i princip stor respekt för jägarna i området; det är människor - 100 % män! - med kunskap och en helhetskänsla för natur och djur. I princip; förra året sköt en av jägarna åtta-tio rävar. Jag har svårt att se att rävbeståndet är så stort att obalans råder. Ja, ni kan ju räkna ut resten själva.
I alla fall, om människan till exempel utrotar vargen, har jag svårt att se att naturen i sig självt kan skapa/bevara balans (i alla fall vad vi normalt sett menar med balans). Jag hoppas jag har fel.
Om jag har rätt, då krävs en mänsklig hand för att hålla nere vissa bestånd och främja andra.
--------------------
smuleborg - i ett torp mitt i skogen, tre mil norr om Stockholm. 
|