Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Höststädning kontra vårstädning eller tát lugnt
          Överbölingen
          Inlägg 10-11-2009, 10:59
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 602
          Medlem nr: 707

Slogs nyss av en tanke när jag såg HSB-mitts servicepersonal samla löv på bostadsrättsföreningens grönområden. Är detta värt att betala för i stället för oftare klippta ytor under sommaren? Givetvis måste man gå över ytorna och plocka civiliserat skräp av glas eller plast, och i synnerhet runt häckar och buskar. Men annars? Vad tillför man med denna åtgärd? Är det bara för att ”man skall” göra på detta viset? Det ser prydligt ut?

Visserligen hade man lite tur, eller var det otur att tre snöomgångar smält bort.

Genom blåsningen (med traktorns klippknivar) så blottlägger man ju markytan mellan grässtråna som sedan exponeras mer för kylan och borde fara mer illa under kommande vinter. Den metoden användes här.

Till och med i skogsbruket så vill man spara restprodukter efter avverkning för att återbörda näring. Visst barravfall skall tydligen vara olämpligt att ha kvar för attack av skadeinsekter har jag läst någonstans.

Är det enl. talesättet, ger man f-n ett lillfinger så tar han hela handen? Eller är det så att man måste höststäda enligt gammal hävd, fritt plagierat från Fantomen. (Gammalt talesätt i Bengalen).

Provocerande? Njae, kanske inte om man tar i beaktande att bostadsrättsföreningen har 5 stora kaserner och ”trädgård” som är mindre än vår ansade yta i Överböle. Vill gärna höra era åsikter.

Vägrar att tro på att man får ”barnförlamning” (polio) av att leka i lövhögarna. Det sade man till mig för 67 år sedan. Men är så fallet bör man ju sluta med lövhögar.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          skogstroll
          Inlägg 11-11-2009, 08:58
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

jag städar inte i trädgården på hösten, däremot tar jag löv och lägger på växter som behöver skydd i vinter. Sen i vår blir det rensa ogräs och fixa fint smile.gif

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 17-08-2025, 19:31

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon