Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Döende äppelträd, bruna kvistar
          Helmi Wahtramäe
          Inlägg 21-06-2004, 17:19
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 25
          Medlem nr: 3 624

Vi har bekymmer! Förra året märkte vi att det var dåligt med blad. I år är 2/3 av trädet helt brunt, Den återstående delen ser också konstig ut. Trädet är ca 36 år. Barken spricker och saven rinner till insekternas glädje.
          Kan det vara ålderdoms åkomma. Det är sorgligt för trädet har fungerat som naturlig parasoll. Finns det sjukdomar för åppelträd? Kan någon klok människa svara.
          HW

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Erica
          Inlägg 22-06-2004, 09:56
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 5
          Medlem nr: 1 075

Hej!
          Jag har nästan samma problem.

Mitt äppelträd var mycket hårt beskuret när vi köpte huset för ca tre år sedan. Första sommaren sköt den en himla massa vattenskott rakt upp.
          Då fick jag ca 10 äpplen som blev ätbara. På hösten skar jag bort alla vattenskott (visste inte bättre). Förra sommaren kom ett tio tal kart och en massa vattenskott igen. Under juli månader blev alla kart med bladskott bruna och vissnade ihop.
          I våras beskar jag trädet mycket sparsamt. Lät en tredjedel av vattenskotten var kvar. Fick en massa blommor och har nu ett 20 tal kart. De småkvistar som bar blommor har vissnat ner. Alltså inte bara blomman utan även ca 10 cm på kvister som bar blomman. Mitt träd ser ut som att det dör helt enkelt.

Vad beror det på? Någon sa att jag skulle göra små hål i gräsmattan runt omkring och gödsla i hålen. Har inte använt gräsmattegödsel eller ogräsmedel runtomkring. Det verkar mera som att trädet inte har tillräckligt med kraft.

Jag har däremot haft mycket myror vid/i/på trädet. Har lagt ut Nippondosor med ett sekret som myrorna äter. Det tog som tur var inte bort alla myror men verkade dämpa beståndet. Vill ju har lite kvar för de äter väl lössen?!

Någon som har en ide vad mitt äppelträd försöker tala om för mig?

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-07-2025, 10:24

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon