Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Wasabiskötsel?
          skogstroll
          Inlägg 13-11-2009, 09:50
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

Jag "snubblade" whistling.gif över en wasabi-planta igår på Weibulls (dyr som sxxtan). De hade precis fått in den och visste inte riktigt hur man skulle sköta den förutom att den aldrig skulle bli torr.

Jag har ställt den under lysrör och matat den med vatten än så länge. Nån som vet hur man ska få den att klara sig över vintern? I sommar ställer jag ut den om den fortfarande lever, men frågan är om den ska vara i kruka eller i rabatten... thanks.gif

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          KRT
          Inlägg 13-11-2009, 09:59
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

Jag googlade lite på Wasabia japonica och hittade följande om skötsel;
          Wasabi är en japansk planta som traditionellt odlas i eller bredvid kalla bergsbäckar. Vid odling finns det två huvudstrategier; Högkvalitatvi wasabi växer i kalla bergsbäcker och kallas semi-akvatisk ("sawa") wasabi. Man kan också odla wasabi på fält under skiftande förhållanden och detta kallas "oka" wasabi. Det finns också olika varieteter av wasabi, den mest populära är Daruma medan Mazuma är utseendemässigt mindre attraktiv men hetare i smak. ( ttp://www.cityfarmer.org/wasabi.html)

Wasabi odlas främst i dessa regioner i Japan;
          Izu peninsula, located in Shizuoka prefecture
          Nagano prefecture
          Shimane prefecture
          Yamanashi prefecture
          Iwate prefecture

Jagär inte riktigt säker på var dessa regioner ligger, men delar av Japan har ett ganska kallt klimat på vintern, så jag tvivlar på att temperaturen i Sverige är något problem, däremot är det nog som de sa i affären - låt ALDRIG plantan bli torr!!!

Redigerat av KRT: 13-11-2009, 09:59

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 11-08-2025, 15:44

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon