Jag har inte oldat fikon, men har tänkt att prova i sommar. Tidningen Hemträdgården har haft en artikel om det vet jag. Åke Treuedsson, mer känd som tomatexpert, odlar fikon och lär vara bra på det.
Här är lite saxat från nätet:
Det enda jag vet om fikon är att man måste köpa sin planta i trädgårdsbutiken de är partenocarpa. = De kan bilda frukt utan pollinering. Andra sorter måste pollineras av en skalbagge som inte lever i sverige.
--- Men visst har de blommor – fast mycket udda sådana. Idag finns varianter vi kan odla i mycket skyddat läge eller i växthus i Sverige som klarar pollinering utan fikongallstekeln, Blastophaga psenes, men så har inte varit fallet tidigare. Det är faktiskt så att i en mycket komplicerad växelverkan har det vilda och det domesticerade fikonträdet varit beroende av varandra för överlevnad – vilket är ganska ovanligt i moder natur. Den som vill tränga djupare i detta ämne bör söka sig till närmaste antikvariat och införskaffa Matts Bergmarks underbara bok Tistron och tränjon.
Plinius d.ä. (23-79 e.Kr.) räknar upp tjugonio olika fikonsorter och påstår att de bästa kommer ifrån Ebusus – våra tiders Ibiza. I Encyclopaedia Britannica, kan man lära att släktet ficus, består av 600 arter. Fransmännen är förstås värre och i Grand Larousse Encyclopédique finns det uppgift om 750 arter. Idag anser man att fikon tillhör familjen mullbärsväxter och då har den ändå fler släktingar – mer än tre tusen!
--------------------
|