Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Fikonet har landat, Hur odlar man fikon i Sverige
          Ludvig Johansson
          Inlägg 21-06-2004, 08:43
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 390
          Medlem nr: 3 773

Jag var förbi min lokala plantskola och upptäckte att de hade några fikonplantor till salu billigt (169kr/st) så jag köpte en. Sorten heter Borgiotto Bianco (ungefär), texten på etiketten var på italienska så jag är osäker på om detta är latin eller det italienska vulgärnamnet.

Är det någon som har erfarenhet av det fikonet? Hur ska man få det att klara sig?

Jag har planterat det mot en stenmur i mkt skyddat syd-väst läge i djup sand med jord runt omkring.

Hur skyddas den bäst på vintern? Givetvis skulle jag hellre vilja ha bornholmsfikon eller övik sorten (från Albanien?) men dessa fanns inte att köpa.

Kunde inte låta bli att köpa en till jätte Gunnera och två Phyllostachys Bissettii. Bra helg.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Cilla
          Inlägg 22-06-2004, 13:09
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Jag har inte oldat fikon, men har tänkt att prova i sommar. Tidningen Hemträdgården har haft en artikel om det vet jag. Åke Treuedsson, mer känd som tomatexpert, odlar fikon och lär vara bra på det.

Här är lite saxat från nätet:

Det enda jag vet om fikon är att man måste köpa sin planta i trädgårdsbutiken de är partenocarpa. = De kan bilda frukt utan pollinering. Andra sorter måste pollineras av en skalbagge som inte lever i sverige.

---
          Men visst har de blommor – fast mycket udda sådana.
          Idag finns varianter vi kan odla i mycket skyddat läge eller i växthus i Sverige som klarar pollinering utan fikongallstekeln, Blastophaga psenes, men så har inte varit fallet tidigare. Det är faktiskt så att i en mycket komplicerad växelverkan har det vilda och det domesticerade fikonträdet varit beroende av varandra för överlevnad – vilket är ganska ovanligt i moder natur. Den som vill tränga djupare i detta ämne bör söka sig till närmaste antikvariat och införskaffa Matts Bergmarks underbara bok Tistron och tränjon.

Plinius d.ä. (23-79 e.Kr.) räknar upp tjugonio olika fikonsorter och påstår att de bästa kommer ifrån Ebusus – våra tiders Ibiza. I Encyclopaedia Britannica, kan man lära att släktet ficus, består av 600 arter. Fransmännen är förstås värre och i Grand Larousse Encyclopédique finns det uppgift om 750 arter. Idag anser man att fikon tillhör familjen mullbärsväxter och då har den ändå fler släktingar – mer än tre tusen!

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 10-08-2025, 11:36

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon